Förhandlingen mellan parterna var under hösten och vintern 2014 en infekterad historia. I december kom Destination Gotland och Region Gotland till slut överens om en interimsöverenskommelse fram till 31 maj 2016. Det innebär att man var överens, men att det inte fanns något längre avtal. Men nu ska man snart förhandla om ett avtal som sträcker sig fram till 2027.
– I den långsiktiga lösningen för hamnen ska vi ha in konkurrerande trafik i färjeläge fem och sex, säger hamnchefen Mats Eriksson om de lägen som Destination Gotland främst använder.
Patric Ramberg, chef för teknikförvaltningen, säger att Destination Gotland ska prioriteras, men inte ha ensamrätt.
– Det är inte så att läge fem och sex är exklusiva för DG:s del, säger Patrik Ramberg, chef för teknikförvaltningen.
LÄS OCKSÅ: Regionen håller fast vid hamnförslaget
Inom några veckor räknar Patric Ramberg med att återuppta förhandlingarna med Destination Gotland. Tongången var i fjol hård mellan parterna och nu återstår det att se hur förhandlingarna går.
– Jag kan inte gå in en förhandling och tro att vi inte ska komma överens. Jag tycker att vi i de diskussioner vi haft såhär långt att vi har ett ett bättre förhandlingsklimat än tidigare, säger Patric Ramberg.
Från Destination Gotland har man kraftigt motsatt sig alla planer på att dela färjelägen med andra parter med hänvisning till bland annat skalskydd och att man säger sig inte kunna garantera tidtabellen vid lastning och lossning.
Gotlandsbåten ville använda läge fem och sex, men blev istället hänvisade till färjeläge fyra förra sommaren då det inte blev någon trafik. I sommar kommer Gotlandsbåten att använda läge ett, vid den gamla hamnterminalen.
Bolagets vd Christer Bruzelius säger nu kort och gott att han vill vänta med att uttala sig i frågan innan förhandlingen inletts.
– Vi vill inte kommentera den här situationen innan förhandlingar har påbörjats, säger han.