Huvudstaden har lÀnge varit ledande i boomen för avgasfria bilar i Norge, vilket förklarats bÄde med att Osloborna har mer pengar och att fördelar som lÀgre vÀgtullar och fri fÀrd i kollektivfiler vÀger tyngre dÀr. Men nu har andelen rena elbilar stagnerat i nybilsförsÀljningen, 57 procent första halvÄret i Är Àr samma siffra som förra Äret.
DĂ€rmed har Bergen, landets nĂ€st största stad, för första gĂ„ngen tagit över ledarpinnen, med 59 procent avgasfritt i försĂ€ljningen januariâjuni i Ă„r. Och andra större stĂ€der, som Stavanger och Trondheim, ligger hack i hĂ€l, med andelar Ă€ven dĂ€r pĂ„ en bra bit över hĂ€lften.
Christina Bu, som leder Norsk Elbilforening, Àr inte förvÄnad.
ââOslo har dragit ner pĂ„ fördelarna och bland annat infört "bompeng" (trĂ€ngselskatt) för elbilar. MĂ„nga bor ocksĂ„ sĂ„ till att de inte har tillgĂ„ng till laddning, och kommunen ligger efter de egna mĂ„len för utbyggnad av gatuladdning. De mĂ„ste ta tag i detta om de ska nĂ„ mĂ„len om utslĂ€ppsminskningar, sĂ€ger Bu enligt NRK.
Hybridbilar har enligt branschorganisationen OFV:s statistik i Norge nu en marknadsandel pÄ 30 procent, vilket innebÀr att de renodlade bensin- och dieselfordonen fÄr nöja sig med drygt en tiondel var av personbilsförsÀljningen.