Efter föreläsningar, mässa och allmänt minglande under förmiddagen bytte Wisby strand på kvällen skepnad för att som vanligt stå värd för företagardagens stora middag och prisutdelning i sammanlagt nio kategorier. En av de lyckliga vinnarna blev Medeltidsveckan i kategorin Årets marknadsförare. De har tidigare varit nominerade två gånger i samma kategori, men i år var första gången man lyckades vinna.

– Det känns fantastiskt kul. Vi känner själva att vi lagt i nästa växel i år där vi bland annat målgruppsanpassat vår marknadsföring. Vi har utvärderat vilka målgrupper vi har, och styrt marknadsföringen mot dem i stället för att berätta allt för alla. Det känns kul att få ett kvitto på att det fungerat väl, säger Patrik Björkander, marknadschef för Medeltidsveckan.

Vad betyder det här priset för er som jobbar med Medeltidsveckan?

Artikelbild

– Det ger oss extra energi att fortsätta framåt. Man blir ju inte direkt mättad av ett sådant här pris, utan man vill bara göra ett ännu bättre jobb.

I kategorin Året unga företagare blev det John Norrby som tog hem segern. Han driver företaget Media2u, och det var en uppenbart nervös pristagare som klev upp på scenen för att ta emot priset.

– Det känns otroligt bra, och jag kan även känna att jag är värd det här. Jag har kämpat så länge och sakta men säkert jobbat mig uppåt. Den här utmärkelsen är definitivt något att lägga på cv:t, säger han till Helagotland.se.

Hur firar man ett sådant här pris?

Artikelbild

– Jag ska bara ta det lugnt och njuta. Jag håller mig oftast i skymundan, så jag ska njuta lite extra av att få sticka ut, haha.

Kvällens tyngsta pris, Årets företagare, vanns av Ulf Andersson och Henrik Svensson på Sweprod och Sweprod Graphics.

Artikelbild

Här är kvällens samtliga vinnare:

Årets unga företagare: John Norrby, Media2u.

Artikelbild

Gotlands innovationspris: Pichit.me.

Årets marknadsförare: Medeltidsveckan.

Artikelbild

Årets reklamrookie: Dorothea Barre.

Årets tjänsteman: Thomas Zielinski.

Artikelbild

Swedbanks pris för årets samhällsengagemang: Bild och Reklam, Emil Daun.

Årets exportpris: BRS Networks.

Artikelbild

Årets utmanare: Nyhetsmagasinet Horisont.

Årets företagare: Ulf Andersson och Henrik Svensson, Sweprod och Sweprod Graphics.