Den totala försÀljningen av klÀder inom e-handel och fysiska butiker ökade med 0,2 procentenheter jÀmfört med samma mÄnad föregÄende Är. Vad gÀller den redan hÄrt belastade skohandeln tappade sektorn i stÀllet hela 5,8 procentenheter jÀmfört med 2021.
Enligt Sofia Larsen, vd pÄ Svensk Handel, Àr siffrorna orovÀckande svaga.
"Effekterna av inflation och höga rÀntor gör att konsumenterna hÄller hÄrdare i plÄnboken. Det slÄr hÄrt mot en redan hÄrt prövad modehandel", sÀger hon i ett pressmeddelande.
Tuffa ekonomiska tider och det varma höstvÀdret, som lett till att inköp av varmare jackor och skor lÄtit vÀnta pÄ sig, Àr möjliga orsaker till den minskade försÀljningen. Inom modehandeln sÀtter man nu sitt hopp till Black Friday och den stundande julhandeln, enligt Sofia Larsen.
"Med en lÄngdragen pandemi bakom oss och allt tuffare ekonomiska tider att vÀnta, blir en lyckad julhandel avgörande för mÄnga butikers överlevnad", sÀger hon.