Under 2020 har svenskarnas totala konsumtion minskat med 4,7 procent, enligt Konsumtionsrapporten som varje Är tas fram av Handelshögskolan vid Göteborgs universitet i samarbete med Centre for Retailing.
Det som drar ned den totala konsumtionen Àr att svenskarna har dragit ned pÄ Àr resor, hotell- och restaurangbesök (-22,8 procent), klÀd- och skoinköp (-16,3 procent) och transporter (-11,7 procent). Men pÄ vissa omrÄden, som produkter för hem och hus (+4,2 procent) samt alkohol och tobak (+5,2 procent), har konsumtionen ökat, enligt rapporten.
"KonsumtionsnedgÄngen bör dels ses utifrÄn covid-19, och dels utifrÄn mer lÄngtgÄende trender. Redan före covid-19 var resor, klÀder och restauranger pÄ nedgÄng", sÀger John Magnus Roos, redaktör för Konsumtionsrapporten och forskare vid Göteborgs universitet.
Konsumtionsrapporten sammanfattar hushÄllens konsumtion under 2019 och de tre första kvartalen 2020.