I augusti blev affären ett faktum. Gotlandssnus blev dotterbolag till Swedish Match som köpte 95 procent av bolagets aktier för 283 miljoner kronor. Tre av de fem delägarna gick ur bolaget och nu delar vd:n och tillika grundaren Henrik Jakobsson tillsammans med produktionschefen Niclas Johansson på de övriga fem procenten.

– De senaste åren har jag haft ett tryck över bröstet med konstant oro över vad som ska hända med företaget och alla anställda. Det går inte att beskriva skillnaden när jag kliver in på jobbet nu när jag vet att bolaget och jobben är tryggade, säger Henrik Jakobsson.

Han säger att det var ett enkelt val. När tobaksjätten Swedish Match närmade sig och Henrik Jakobsson insåg att deras visioner var samma som hans egna – fanns det inga tvivel kvar.

Artikelbild

| Fint som snus.

– Problemen har de sista åren bara eskalerat, och regleringarna blivit så tuffa att vi som liten aktör i den här branschen i längden inte skulle haft något val. Det var en stor avgörande faktor i det här, säger han.

Som exempel berättar han att ändringarna gjort att råtobak som används för att tillverka snus numer klassas som röktobak. Det kostar 1 853 kronor per kilo att ta in i Sverige, och när bolaget några gånger per år tar hem containervis med råtobak måste 15 miljoner kronor per container sättas in och spärras på ett konto för att importen ska gå att genomföra.

Nu kan han lämna över allt myndighets- och papperstrassel åt moderbolagets jurister och istället fokusera på det han tycker är kul, vilket är produktutvecklingen.

– Det är så fantastiskt roligt nu när man har helt andra muskler att jobba med på marknads- och produktsidan. Jag hade ju kunnat gå ut genom dörren i dag utan att behöva oroa mig för framtiden, men jag älskar mitt jobb och det är det här jag vill hålla på med, säger han.

Sedan sommaren har Gotlandssnus och Swedish Match diskuterat vad man vill med företaget i framtiden, och här är man helt överens.

Man vill fortsätta att bygga den lokala förankringen. Man vill synliggöra bolaget och produkterna ännu mer på de befintliga marknaderna och för det behöver bolaget öka volymerna.

– De produkter vi tillverkar här på Gotland kommer även i fortsättningen att tillverkas här. Kapaciteten är dock begränsad till en viss nivå, men det handlar mest om resurser. Därför kommer vi inom de närmaste sex månaderna, och redan nu till årsskiftet behöva nyanställa ett tiotal personer, både tjänstemän och operatörer, för att hinna med.