Swedish Composites AB försattes i konkurs 7 november och på fredagen var det den sista dagen för nya ägare att ta över.

– Bolaget är sålt, man kommer att fortsätta bygga båtar på Gotland, konstaterade konkursförvaltaren, advokat Thomas Ehrner.

För de anställda var det en dag av lättnad.

Artikelbild

| Mikael Nilsson ombudsman på IF Metall har haft kontakten med de anställda på fabriken.

– Jag är jätteglad och det är kul att någon tar över, säger Kjell Wahlström, ordförande för IF Metall på Gotland.

Bara några veckor innan konkursansökan tog Swedish Composites emot pris som årets gotländska tillväxtföretag. Omsättningen ökade från 9,3 miljoner kronor till 26,3 miljoner kronor från bokslutsåret 2016 till 2017. Resultatet blev 586 000 kronor år 2017, också det en ökning.

LÄS MER: Från prisade till konkurs – på bara tre veckor

Varken kassalikviditeten eller soliditeten såg enligt bokslutet för 2017 problematisk ut. I konkursansökan angavs en tvist mellan Swedish Composites AB och kunden HOC Yacht som orsaken till obeståndet.

– Det är HOC Yacht som tar över bolaget nu, jag vill inte gå in på hur stor köpeskillingen varit, säger Thomas Ehrner.

Båtfabriken har haft 14-15 anställda, som det ser ut i dag kommer mellan åtta och nio personer kunna behålla sina jobb.

– De har haft en del personer som varit provanställda och jag kan tänka mig att flera av dem går vidare till andra jobb, säger Kjell Wahlström.

Arbetsmarknaden för industrianställda är generellt god på Gotland, men för många är det hör med att vara båtbyggare mer än bara ett jobb.

– Lite så är det. Det är ett yrke som kräver att man är mångkunnig, att man kan både plast, trä och el, säger Kjell Wahlström.

Båtbyggare är ett gammalt skråyrke och enligt facket är båtfabriken en arbetsplats där villkoren förbättrats på senare tid.

– Det är ett året runt-jobb där man arbetar 7-16, tidigare har det varit mer säsongsvarierat. Lönerna ligger på 27-27 500 kronor, normalt för den kategorin av industriarbetare, säger Mikael Nilsson, facklig ombudsman på fabriken.

LÄS MER: Visbyfabriken ska öka produktionen

Bolaget som nu tar över är baserat i Saltsjöbaden utanför Stockholm.

– Fredagen var sista dagen att få det här klart, så det var många som drog en lättnadens suck när det var påskrivet, konstaterar konkursförvaltaren.

Kanske var det också lägligt att beskedet sammanföll med fackets julbord.

– Det är nog ett par som jobbar på båtfabriken som kommer, det lär bli god stämning, säger Mikael Nilsson.

Enligt planerna återupptas produktionen på onsdag.

– Vi får se om det håller, det är en och annan som ska få nya nycklar och så är det lite oklart om det finns material på plats. En båt består av runt 2 500 komponenter, säger Mikael Nilsson.

Han berättar att det varit en del oro i personalen i väntan på beskedet. Facket har också fått nya medlemmar på arbetsplatsen under processen.