De nya ägarna vill ge den gamla prästgården en känsla av herrgård, men inriktningen blir varken lyx eller högt prisläge. Det säger Stephanie Engström som tillsammans med sin man Erik Engström äger och driver verksamheten.

– Det är ju ändå ett sådant hus, som förtjänar den känslan. Egentligen har vi bara inrett i den stil vi gillar själva, men det ska finnas en röd tråd – även om varje rum har som ett eget tema, säger hon.

En stor del av inredningen i det cirka 850 kvadratmeter stora boningshuset, har hittats på loppisar eller via annonser.

Artikelbild

| Framsidan och skylten som syns från stora vägen mellan Hemse och Ljugarn.

– Vi har fått jättemycket grejer, från familj och släkt, och så är det en hel del som vi har haft sedan tidigare, men som vi inte har hittat en plats för. Som den här soffan, som jag ropade in på en auktion för en hundralapp men som inte passar in hemma hos oss, säger Stephanie och pekar på en 1800-talssoffa i guldgul klädsel i den stora salen.

Det var i september i fjol som de blev nya ägare till gården – som stått tom i flera år, ända sedan det var behandlingshem.

– Vi var på visningen i somras, och båda blev helt kära i huset, säger Stephanie.

Hon släppte dock tankarna på Alskog ganska snart. Budgivningen drog iväg för mycket – trodde hon i alla fall.

Artikelbild

| Hotelldelen ligger på våning 1 och två och består av totalt 34 bäddar i 12 rum som alla ser olika ut, både till inredning och prisbild.

För några veckor senare kom Erik med en överraskning på hennes födelsedag.

– Jag hade vunnit budgivningen och köpt huset. Eftersom Stephanie snart skulle fylla år så väntade jag ett tag till med att berätta.

Artikelbild

| Den stora salen ska kännas inbjudande och familjär, precis som resten av pensionatet och kaféet.

Brukar ni ge varandra sådana här presenter?

– Nej, haha. Fast du har i och för sig gett mig en ridbana en gång, säger Stephanie.

Artikelbild

| Huset, en gammal stiftsbostad, ligger granne med kyrkan i Alskog.

Köpet av Villa Alskog kan snarare förklaras av en långtida dröm, säger Erik. Paret driver sedan tidigare ett vandrarhem, samt ett antal hyresbostäder, i Hemse. Vid sidan har de jobbat på varsitt håll med andra saker.

– Det har krävts mycket av oss eftersom vi gjort allt själva, men jag älskar det, att gå här och pyssla, säger Erik som även är egen företagare inom byggbranschen.

Artikelbild

Paret berättar att det inte krävts någon omfattande renovering i form av rivning och nybygge, men det har varit stora ytor att putsa, måla och tapetsera.

– Det var ganska trashat när vi köpte det, säger Stephanie.

Artikelbild

| En souvenirbutik med många produkter från flera lokala tillverkare.

Hon födde dessutom parets tredje barn, Alexander som i dag är sex månader, mitt i allt.

– Det är ju det här vi vill göra, men det har funnits perioder – som mitt i den mörkaste tiden på året – då man kanske börjat tvivla, säger Stephanie och fortsätter:.

Artikelbild

– En sak som är säker är att man inte kan göra det här och samtidigt ha en fritid. Det går inte att exempelvis träffa vänner eller ha en egen häst. Men det har varit värt det, som sagt, och nu börjar det roliga!

På långfredagen höll familjen öppet hus och invigning. Utan tidigare koppling till Alskog, har de redan hunnit bekanta sig med en stor skara sockenbor.

Artikelbild

– Folk har kommit förbi under den här tiden som vi varit här och fixat. Jag upplever att man verkligen är positiv till det vi bygger upp, säger Erik.

– Det är kanske inte så konstigt, med tanke på att det bara stått tomt – och att det var ett HVB-hem tidigare, säger Stephanie.

Kaféet kommer de att hålla öppet under helgerna, fram till sommaren. Men som pensionat är Villa Alskog igång när det finns bokade gäster. Erik berättar att de första bokningarna redan är klara.

– Vi har ett filmteam som kommer i april, de är först ut. I maj har en skolklass abonnerat hela stället, och så är det en annan sådan större bokning i augusti.

De tror att tidigare erfarenhet av boende och uthyrning har varit en ganska stor fördel.

– Kontakter och samarbeten är en viktig del, i övrigt har vi inte känt att det behövs någon större marknadsföring. Men vi får ta ett steg i taget och utveckla efter hand, säger Stephanie som ser stor potential för exempelvis bröllopsfester och hälsohelger på Villa Alskog.