Tidigare i Är startade Tiktok sin Norden-satsning med bas i Stockholm. Planen Àr att knyta till sig fler lokala kreatörer och annonsörer. I dagarna öppnade Tiktok en tjÀnst för smÄ- och medelstora företag som vill nÄ ut via plattformen.
ââDet hĂ€r Ă€r vĂ„r första satsning i Norden som ska hjĂ€lpa smĂ„ och medelstora företag att vĂ€xa Ă€ven utanför Sverige, sĂ€ger Lisa Friedrich, chef för satsningen pĂ„ smĂ„ och medelstora företag pĂ„ Tiktok Europa.
Stor investering
I dagslÀget har Tiktok 20 anstÀllda i Stockholm och avser att vÀxa markant under det kommande Äret, enligt Nordenchefen Liv Sandberg.
ââVi investerar stort i den hĂ€r regionen och anstĂ€ller i hög hastighet, sĂ€ger hon.
Tiktok, som lÄter anvÀndarna dela med sig av korta videoklipp om allt frÄn dans till recept och aktivism, har pÄ kort tid vÀxt till en av de mest dominerande sociala medier-apparna globalt med över 100 miljoner anvÀndare bara i Europa.
Algoritmer som snabbt lÀser av anvÀndarnas beteenden och anpassar flödet har visat att inlÀgg snabbt kan fÄ rekordstor spridning. Att svenska företag vill finnas dÀr, som en potentiell sprÄngbrÀda för att nÄ ut globalt med nya sÀtt att annonsera, Àr naturligt, enligt mediestrategen Brit Stakston.
ââTiktok Ă€r vĂ€ldigt dominerande i populĂ€rkulturen och en trendsĂ€ttare. Det Ă€r en otroligt vĂ€xande marknad och det finns inte ett globalt bolag som inte har en idĂ© om hur Tiktok ska bli en del av deras strategi. Du kan gĂ„ frĂ„n inget nĂ€tverk till ett enormt nĂ€tverk pĂ„ en vecka, sĂ€ger hon.
Kritiseras för smygreklam
Men i sprÀngkraften och den enorma rÀckvidden finns ocksÄ en baksida. Med mÄnga unga anvÀndare har appen ocksÄ mött skarp kritik för smygreklam och reklam direkt riktad till barn.
ââGenerellt Ă€r det svĂ„rt för barn och unga att urskilja vad som Ă€r reklam i appen. PoĂ€ngen med reklamen pĂ„ Tiktok Ă€r att den ska bli viral och spridas mellan anvĂ€ndare, utan att det uppfattas som reklam, sĂ€ger Sinan Akdag, digital expert pĂ„ Sveriges konsumenter.
Tiktok har en ÄldersgrÀns pÄ 13 Är och bolaget tillbakavisar kritiken om att strategin Àr att reklam inte ska uppfattas som sÄdan och sÀger att all reklam tydligt ska mÀrkas som reklam.
ââVi arbetar hela tiden med kreatörer och varumĂ€rken för att uppmuntra till transparens. Tiktoks anvĂ€ndare ska veta nĂ€r de ser reklam, sĂ€ger Lisa Friedrich.
Sinan Akdag anser att företag som planerar att annonsera via Tiktok ÀndÄ bör vara medvetna om det, att det just Àr mÄnga unga som kommer att se innehÄllet.
ââAnsvaret ligger pĂ„ företagen ocksĂ„. Man fĂ„r exempelvis inte rikta direkta köpuppmaningar till barn och i all reklam man gör mĂ„ste det tydligt framgĂ„ att det Ă€r reklam. Barn kan ha svĂ„rare att uppfatta att det finns bakomliggande drivkrafter, sĂ€ger han.