Miljardförlust för SAS – spĂ„r lĂ„g efterfrĂ„gan

SAS fortsÀtter att blöda ekonomiskt. EfterfrÄgan bland kunder kommer dessutom att vara lÄg Ànda fram till 2022, spÄr bolaget.
–Det finns mĂ„nga frĂ„getecken framöver, sĂ€ger flyganalytikern Jacob Pedersen.

Flygbolaget SAS har presenterat delÄrssiffror. Arkivbild.

Flygbolaget SAS har presenterat delÄrssiffror. Arkivbild.

Foto: Vidar Ruud/NTB/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-08-25 08:26

Högst vĂ€ntat blev flygbolagets delĂ„rsrapport dyster lĂ€sning. Bolaget gjorde en förlust pĂ„ 2,1 miljarder kronor under det i normala fall lönsamma kvartalet maj–juli som brukar prĂ€glas av semesterresor.

Ingenting Àr dock som vanligt inom flygbranschen och sÄ kommer det heller inte att bli under lÄng tid framöver. Rickard Gustafsson och SAS ser visserligen att efterfrÄgan ÄtervÀnder lÄngsamt men gör nu bedömningen att ÄterhÀmtningsfasen ska fortgÄ till 2022 innan man Àr uppe pÄ mera normala nivÄer igen. En ÄtergÄng till nivÄerna före coronapandemins utbrott sker först de efterföljande Ären.

OsÀker situation

– Det finns en vĂ€ldig osĂ€kerhet kring pandemin och hur den ska utvecklas. Vi har sett under sommaren hur vĂ„ra grannlĂ€nder öppnat upp och ett par veckor senare stĂ€nger ned igen. Det hĂ€r skapar en stor osĂ€kerhet och gör det svĂ„rt att planera för sĂ„vĂ€l flygbolagen som den enskilde resenĂ€ren, sĂ€ger Gustafsson.

– Det skapar osĂ€kerhet för den enskilde resenĂ€ren precis som för flygbolagen. SĂ„ lĂ€nge det finns en osĂ€kerhet och det inte finns ett globalt vaccin, tror jag det kommer vara en dĂ€mpad efterfrĂ„gan.

TT: Hur bedömer du att SAS faktiskt klarar sig tills dess?

– Jag mĂ„ste vara tydlig med att SAS inte kommer igenom den hĂ€r krisen helskinnad och levande utan tillförsel av nytt kapital. Det Ă€r dĂ€rför den hĂ€r rekapitaliseringsplanen som vi jobbat intensivt med Ă€r nödvĂ€ndig. FĂ„r vi den pĂ„ plats kommer SAS kunna ta sig igenom den hĂ€r krisen.

Under det senaste kvartalet har bolaget nu frÀmst sett en efterfrÄgan bland resenÀrerna för inrikesresor liksom typiska sommardestinationer. Bolaget har tillfÀlligt lagt alla flyg till Asien pÄ is och kraftigt reviderat ned sitt linjenÀt till USA. För att dessutom göra kostnadsbesparingar har man skjutit upp leveransen av tio flygplan, frÄn Airbus, bland annat tvÄ A350-900, som Àr tÀnkt att trafikera lÄngdistansdestinationer.

Gradvis förÀndring

Rickard Gustafsson ser anledning att tro att affÀrsresandet ocksÄ gradvis kommer att Àndras vilket i slutÀndan betyder minskade intÀkter för flygbolagen.

– Redan innan covid-19 hade affĂ€rsresandet ingen större tillvĂ€xt till skillnad frĂ„n fritidsresandet. Jag har anledning att tro att affĂ€rsresandet delvis kommer att ersĂ€ttas av digitala möten över tid, sĂ€ger han.

PÄ Stockholmsbörsen har dock rapporten fÄtt tummen upp. Efter drygt en timmes handel var aktien upp nÀstan nio procent, dock har den sedan Ärsskiftet fortsatt backat mer Àn 50 procent.

Kan inte utesluta konkurs

Jacob Pedersen, analytiker vid danska Sydbank, sĂ€ger att det stora fallet i intĂ€kterna Ă€r ett “enormt problem” för flygbolaget.

Nu gÀller det för SAS att fÄ igenom sin rekapitaliseringsplan, vilket kan hÄlla bolaget flytande de kommande en till tvÄ Ären, enligt analytikern. Om planen inte gÄr i lÄs Ä andra sidan, kan det bli desto mer problematiskt.

– Den största faran Ă€r om SAS inte fĂ„r igenom rekapitaliseringsplanen, sĂ€ger Jacob Pedersen.

TT: Finns det risk för konkurs?

– Jag skulle inte sĂ€ga att det finns en stor risk för det, samtidigt Ă€r det inte ett scenario vi kan ta bort frĂ„n radarn, sĂ€ger Jacob Pedersen.

Man vet inte heller hur marknaden kommer att se ut framöver och hur mĂ„nga som kommer vilja resa – varken privat eller inom affĂ€rsresandet.

– Det finns mĂ„nga frĂ„getecken framöver, sĂ€ger Jacob Pedersen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!