Intresset för att handla mat pĂ„ nĂ€tet har skjutit i höjden under 2020. E-handelsbolaget Mathem har vuxit i rekordfart â men inför jul har företaget misslyckats att leverera vissa varor till sina kunder. Till dessa hör julbordsklassiker som gravad lax, julskinka och risgrynsgröt, rapporterar Dagens Industri.
Under den senaste veckan har Mathem levererat drygt 98 procent av alla varor, enligt vd:n Johan Lagercrantz.
"Vi har dock haft vissa utmaningar med att inkludera en del klassiska julvaror i kundleveranserna. De bestÀllningar som inte har varit helt kompletta har i genomsnitt saknat en till tre varor. Vi jobbar hela tiden med att fÄ in extra leveranser frÄn vÄra leverantörer inför jul för att möta den stora efterfrÄgan frÄn vÄra kunder", skriver han i ett mejl till TT.
Tusentals utan julmat
Ett par tusen kunder har fÄtt ofullstÀndiga leveranser, sÀger Johan Lagercrantz. Det Àr frÀmst Storstockholm som har drabbats, dÀr Àr trycket som högst, fortsÀtter han.
"Vi vill sjÀlvklart be om ursÀkt. Vi har full förstÄelse för de problem som kan uppstÄ för de kunder som har blivit utan vissa varor som de bestÀllt inför jul, och vi beklagar verkligen detta. Det ökade trycket Àr en utmaning, och vi gör hela tiden vÄrt yttersta för att kunna leverera mat pÄ ett sÀkert sÀtt. Vi levererar 98 procent av alla varor, men ambitionen Àr givetvis att den siffran ska vara 100 procent."
Förhoppningen nu Àr att kunna ersÀtta den bestÀllda varan med en motsvarande vara.
"Om detta inte Àr möjligt blir kunden meddelad i förvÀg, och vi drar givetvis av kostnaden för de saknade varorna", skriver Johan Lagercrantz.
Har undvikit problem
Livsmedelskedjan Hemköp â som Ă€gs av Axfood â har fördubblat sin e-handelskapacitet under Ă„ret. Företaget har inte drabbats av nĂ„gra leveransproblem inför jul, enligt presskommunikatören Maricka Allensten.
ââDet kunderna har bestĂ€llt hos oss kommer de ocksĂ„ att fĂ„. VĂ„ra kunder blir inte lovade nĂ„gonting som vi inte kan hĂ„lla.
Hon ser att Hemköp har lyckats leverera tack vare Dagab, ett av Sveriges största logistikföretag.
ââDe har kunnat hjĂ€lpa oss att garantera de volymer som behövs för att möta kundens efterfrĂ„gan, sĂ€ger hon och pĂ„pekar att det Ă€ven syns pĂ„ Hemköps sajt om en vara skulle ta slut.
ââTill exempel har det varit nĂ„gon enskild sort köttbullar som har tagit slut, men dĂ„ har det alltid funnits andra sorter att köpa.
Enskilda brister
Inte heller Ica har upplevt ökade leveransproblem inför högtiden. Det sÀger e-handelschefen Tony Holmberg.
"Större delen av Ica:s e-handel levereras och plockas i Ica-butikerna, som Àr fristÄende handlare. Vid hög efterfrÄgan pÄ varor, som till exempel nu inför jul- och nyÄrshelgen, kan givetvis enskilda brister uppstÄ. Dock har vi generellt inte haft problem med att leverera varor eller haft brist pÄ sÀrskilda julprodukter frÄn det centrala e-handelslagret", skriver Tony Holmberg i ett mejl.