Bolaget fick redan 2017 varning och sanktionsavgift men efter tips till FI valde myndigheten att göra en ny undersökning av Exceed Capital.
ââI vĂ„r undersökning har vi sett systematiska och allvarliga brister i hur Exceed har skött sin rĂ„dgivning. Sammantaget fĂ„r vi en bild av ett bolag som inte uppvisar den omsorg om sina kunder som lagen krĂ€ver. Ett vĂ€rdepappersbolag som tydligt inte visar omsorg för sina kunder har inte pĂ„ marknaden att göra, sade Finansinspektionens generaldirektör Erik ThedĂ©en pĂ„ en presstrĂ€ff.
Haft 10 000 kunder
Bolaget som har ett 40-tal anstÀllda och 10 000 kunder ska ha gett rÄd till kunder, mÄnga gÄnger Àldre personer, dÀr de uppmanats att investera i mycket komplexa och riskfyllda produkter.
PÄ presskonferensen ges ett exempel med en person född 1941 som fÄtt rÄdet att sÀlja av sitt innehav i en aktiefond pÄ 700 000 kronor. I stÀllet skulle personen ha fÄtt köprÄdet att köpa en kreditobligation för 600 000 kronor med löptid pÄ sex Är och med en avgift pÄ 60 000 kronor. Det andra köprÄdet gÀllde en produkt med sÄ kallad hÀvstÄngscertifikat med risknivÄ 7 av 7 och en avgift pÄ 47 procent av investerat kapital.
Omedelbar verkan
ââEn kreditobligation Ă€r ett instrument som jag med 30 Ă„rs erfarenhet av branschen har mycket svĂ„rt att förstĂ„ vad det Ă€r, vad risken Ă€r och varför man ger rĂ„det att köpa den, sĂ€ger Erik ThedĂ©en.
ââRĂ„dgivaren har alltsĂ„ tyckt det varit lĂ€mpligt att personen investerar i mycket riskfyllda produkter som inte kan anvĂ€ndas förrĂ€n hen Ă€r 85 Ă„r gammal och utan kapitalskydd vilket betyder att hela investeringen kan gĂ„ förlorad. Det Ă€r tydligt exempel pĂ„ oseriös rĂ„dgivning som enbart Ă€r bra för rĂ„dgivaren och inte vad som Ă€r bĂ€st för kunden.
Bolaget ska Àven ha försvÄrat FI:s arbete under utredningens gÄng. à terkallandet av tillstÄndet sker nu med omedelbar verkan.