Vid klockan 10.30 har Schibsted-aktien gÄtt upp drygt 6 procent pÄ Oslobörsen.
Schibsted redovisar en vinst före skatt pÄ 300 miljoner norska kronor för Ärets andra kvartal. Det kan jÀmföras med vinsten pÄ 568 miljoner under motsvarande kvartal i fjol.
Positivt för e-handel och prenumerationer
Rörelseresultatet (ebitda) föll till 498 miljoner, vilket kan jÀmföras med en snittprognos bland analytiker pÄ 599 miljoner. Samtidigt sjönk intÀkterna under kvartalet med 4 procent till 3 073 miljoner norska kronor.
"Schibsted levererar solida resultat trots covid-19, sĂ„vĂ€l pĂ„ koncernnivĂ„ som i de svenska verksamheterna. Generellt har de tjĂ€nster som baserar sig pĂ„ annonsintĂ€kter en svagare utveckling i andra kvartalet, medan de tjĂ€nster som har fokus pĂ„ exempelvis e-handel och digitala prenumerationstjĂ€nster utvecklas positivt", skriver Schibsteds Sverigechef Raoul GrĂŒnthal i en kommentar.
AnnonsintÀkterna för koncernens nyhetsmedier föll 23 procent till 525 miljoner kronor, medan prenumerationsintÀkterna steg 5 procent till 657 miljoner. PÄ den digitala prenumerationsmarknaden ökade intÀkterna med 19 procent till 263 miljoner.
Aftonbladets intÀkter under andra kvartalet sjönk 2 procent till 359 miljoner norska kronor, men justerat för positiva valutaeffekter var nedgÄngen 14 procent.
Enligt Schibsteds kvartalsrapport har en betydande nedgÄng för digitala annonsintÀkter slagit sÀrskilt hÄrt mot Aftonbladet, bland annat till följd av skÀrpta regler för spelbolagsreklam i Sverige men Àven som ett resultat av hÄrd konkurrens frÄn sökmotorer och sociala nÀtverk.
Annonsmarknaden utmanande
GrĂŒnthal beskriver annonsmarknaden som utmanande under andra kvartalet, med en nedgĂ„ng i Sverige pĂ„ 27 procent i lokal valuta. Samtidigt ökar nyhetskonsumtionen.
"BÄde Aftonbladet och Svenska Dagbladet har nu etablerat en högre trafiknivÄ Àn före corona, betalningsviljan för vÄr journalistik Àr fortfarande hög och vÄra prenumeranter besöker oss oftare och lÀser fler antal artiklar", skriver han.
NÀr det gÀller Blocket Àr trafiken pÄ högre nivÄer Àn före coronakrisen, i juni hela 24 procent högre Àn under samma mÄnad i fjol.
Lendos omsÀttning minskar med 8 procent, medan omsÀttningen för prisjakt lyfte till 94 miljoner norska kronor, upp frÄn 72 miljoner.
"Covid-19 förstĂ€rker mĂ„nga av de trender vi redan har sett tidigare. Bland annat ser vi hur till exempel Prisjakt och mĂ„nga av de digitala tjĂ€nsteföretagen i vĂ„r venture-portfölj utvecklats starkt under corona-krisen", skriver GrĂŒnthal.