Vinstkross för Volvo Cars

Volvo Cars krossar marknadens förvÀntningar och stÀnger orderboken för nya lyxmodellen EX90. Konsumenternas nya tuffa ekonomiska verklighet mÀrks dock pÄ en speciell marknad Àven för biltillverkaren.

Volvo EX90, Volvo Cars nya helt elektriska modell i samband med lanseringen. Arkivbild.

Volvo EX90, Volvo Cars nya helt elektriska modell i samband med lanseringen. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ekonomi2023-04-27 07:04

Volvo Cars överraskar marknadsanalytiker med en extremt stark utveckling för första kvartalet.

Bolagets rörelsevinst uppgick till till 5,1 miljarder kronor, visserligen nÄgot lÀgre Àn samma period 2022 men högt över marknadens förvÀntningar som lÄg pÄ 3,5 miljarder kronor.

Även intĂ€kterna som uppgick till drygt 95 miljarder kronor, var bĂ€ttre Ă€n vĂ€ntat och aktien lyfter nĂ€stan fyra procent. Ett annat tydligt styrkebesked Ă€r samtidigt att företaget nu fĂ„tt stĂ€nga orderboken avseende den nya elbils-suven EX90 som presenterades förra Ă„ret.

Stor efterfrÄgan

Medan det talas om en allt bistrare ekonomisk verklighet för mÄnga hushÄll finns alltsÄ en större efterfrÄgan Àn vÀntat pÄ en bilmodell som kostar 1,1 miljoner i grundutförande. Hur gÄr det ihop sig?

– Det Ă€r en bra frĂ„ga, sĂ€ger Johan Ekdahl, finanschef hos Volvo Cars till TT.

– Vi har ett starkt varumĂ€rke och attraktiva modeller. Det finns ocksĂ„ en viss uppdĂ€md efterfrĂ„gan efter de senaste Ă„ren. Jag ser ocksĂ„ de makroekonomiska osĂ€kerheterna men vi ser globalt en god efterfrĂ„gan.

TT: Handlar det om att Volvo Cars numera Ă€r ett premiummĂ€rke riktat mot en annan kundkrets Ă€n för 20–30 Ă„r sedan?

– Vi Ă€r en del av premiumsegmentet och det kan sjĂ€lvklart vara en pĂ„verkande faktor. I bistrare ekonomiska tider sĂ„ viker efterfrĂ„gan för andra delar av bilindustrin snabbare.

Johan Ekdahl pÄpekar dock att Àven Volvo Cars ser regionala skillnader nÀr det gÀller försÀljningen.

– Vi ser att bilmarknaden i Sverige viker totalt sett mer Ă€n i mĂ„nga andra lĂ€nder. Vi tar marknadsandelar under kvartalet men vi ser ocksĂ„ en vikande efterfrĂ„gan nĂ€r det gĂ€ller Sverige.

– Jag ska kanske inte kommentera svensk rĂ€ntepolitik men kan konstatera att makroekonomiskt kanske Sverige inte Ă€r ett av de lĂ€nder som ser bĂ€st ut vilket fĂ„r en effekt pĂ„ bilindustrin i stort.

Priskrig

Bilindustrin har den senaste tiden skakats om av elbilsjÀttens Teslas besked att sÀnka sina priser, nÄgot som bland annat fÄtt konsekvensen av ett regelrÀtt priskrig pÄ den kinesiska bilmarknaden som ocksÄ Àr vÀrldens största och sjÀlvklart en viktig marknad Àven för Volvo Cars.

Vd:n Jim Rowan pÄpekade redan förra kvartalet för TT att Volvo Cars inte tÀnker följa efter och Johan Ekdahl hÄller fast vid den linjen Àven nu:

– Vi stĂ„r fast och har stor tro pĂ„ vĂ„r prispolitik. Vi ser att vi har ett starkt varumĂ€rke och god efterfrĂ„gan. Vi kommer inte aktivt att medverka i nĂ„got form av priskrig.

Ny modell pÄ gÄng

Volvo, som har som mÄl att 50 procent av företagets globala försÀljning 2025 ska utgöras av elbilar, rapporterar nu att elbilstillvÀxten under kvartalet uppgick till 157 procent.

Avsikten Àr att komplettera EX90 under 2023 med en mindre elektrisk suv. NÀr exakt den ska presenteras Àr dock inte klart Ànnu.

– Vi kommer relativt snart komma med mer information men det kommer att ske i Ă„r, sĂ€ger Johan Ekdahl.

Fakta: Volvo Cars delÄr
NyckeltalFörsta kvartalet 2023Första kvartalet 2022
OmsÀttning95,7 miljarder kronor74,3
Rörelseresultat5,16,0
Ebit-marginal5,3 procent8,1 procent
Resultat per aktie1:21 kronor1:29 kronor
FörsÀljningsandel, elektriska bilar18 procent8 procent
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!