Enligt Volvo Cars vd ska biltillverkaren sluta med förbrÀnningsmotorer och bli helelektrisk.
För det behöver företaget navigera företagsklimatet i Kina, ta fram ny banbrytande teknik och fÄ tillgÄng till infrastruktur i form av laddstolpar och förnybar el frÄn samhÀllet.
Samuelsson sÀger att det finns flera saker som kan stÄ mellan Volvo Cars och företagets mÄl om att sÀlja 1,2 miljoner bilar Är 2025 och bara sÀlja elbilar frÄn 2030.
ââDet Ă€r mycket. Marknadsutveckling, konjunktur. Det som Ă€r viktigt för att vi ska göra bilarna elektriska Ă€r att det finns laddinfrastruktur, det kan vi inte styra helt sjĂ€lva. Sedan Ă€r det viktigt att primĂ€renergin blir klimatneutral, vi kan ju inte brĂ€nna kol för att ladda elbilar.
Noteringen
NÀr Volvo Cars noteras pÄ börsen Àr flera stora svenska fonder med pÄ tÄget, tillsammans med 200 000 svenska smÄsparare. Inför noteringen hade Samuelsson hoppats pÄ större intresse frÄn internationellt hÄll, men sÀger att han Àr stolt över intresset i Sverige.
ââStödet i Sverige har varit ovĂ€rderligt, det Ă€r jag vĂ€ldigt tacksam över.
ââOm vi tittar framĂ„t skulle vi behöva en del internationella investerare, och jag Ă€r övertygad om att det kommer, svenskarna ligger lite före.
Företagsklimatet i Kina
Det senaste halvÄret har flera kinesiska företag mött nya hÄrdare regleringar pÄ den inhemska marknaden. Att den kinesiska staten börjat strama Ät tyglarna för nÄgra av de stora marknaderna har lett till oro att fler företag och marknader ska drabbas.
Dessutom Àr handelsrelationerna mellan USA och Kina anstrÀngda.
ââDet finns vĂ€ldigt mycket osĂ€kerhet, till exempel relationen mellan Kina och USA och Kina och vĂ€stvĂ€rlden. Vi har sedan mĂ„nga Ă„r sett handelsrestriktioner och teknologirestriktioner, som till och med visat tecken pĂ„ nĂ„gon typ av teknologikrig eller konflikt.
ââDet Ă€r nĂ„got som drabbar alla biltillverkare och alla företag som Ă€r verksamma i Kina, men jag ser ingen koppling till att vi har en huvudĂ€gare som som Ă€r kinesisk privatperson. Volvo Ă€r ett svenskt företag precis som nĂ€r Ford var huvudĂ€gare, dĂ„ var det ingen som sa att Volvo var ett amerikanskt företag.
Behov av ny teknik
För att utveckla framtidens elbilar behövs resurser och kompetens till företaget.
ââDet Ă€r nĂ„got som vi mĂ„ste göra, framtidens elbilar mĂ„ste vara "födda" elektriska. Det gĂ„r inte att ta en förbrĂ€nningsmotor-bil och byta motor i den, det blir inte tillrĂ€ckligt bra.
Noteringen har dragit in pengar, men Samuelsson svarar inte direkt pÄ om det kommer att rÀcka, bara att teknikutvecklingen kommer att kosta.
ââVi behöver en helt ny arkitektur för bilarna med centraldator, vi behöver utveckla nya batterier och det kommer kosta pengar, sedan behöver vi ocksĂ„ nya elmotorer med vĂ€ldigt hög verkningsgrad sĂ„ det Ă€r precis som förut. DĂ„ fick vi göra förbrĂ€nningsmotorerna helt sjĂ€lva och nu mĂ„ste vi göra elmotorerna sjĂ€lva.