VD:n om Volvo Cars utmaningar

Volvo Cars har klarat första hindret – noteringen. Nu startar nĂ€sta fas, och den innehĂ„ller mĂ„nga utmaningar lĂ€ngs vĂ€gen, sĂ€ger vd HĂ„kan Samuelsson.
–Det Ă€r för tidigt att koppla av, pĂ„ mĂ„ndag kör vi i gĂ„ng igen.

Noteringen pĂ„ börsen hĂ„vade in stora summor till bolaget första dagen – och de pengarna mĂ„ste rĂ€cka lĂ„ngt om Volvo Cars ska konkurrera pĂ„ elbilsmarknaden, enligt HĂ„kan Samuelsson.

Noteringen pĂ„ börsen hĂ„vade in stora summor till bolaget första dagen – och de pengarna mĂ„ste rĂ€cka lĂ„ngt om Volvo Cars ska konkurrera pĂ„ elbilsmarknaden, enligt HĂ„kan Samuelsson.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ekonomi2021-10-29 13:00

Enligt Volvo Cars vd ska biltillverkaren sluta med förbrÀnningsmotorer och bli helelektrisk.

För det behöver företaget navigera företagsklimatet i Kina, ta fram ny banbrytande teknik och fÄ tillgÄng till infrastruktur i form av laddstolpar och förnybar el frÄn samhÀllet.

Samuelsson sÀger att det finns flera saker som kan stÄ mellan Volvo Cars och företagets mÄl om att sÀlja 1,2 miljoner bilar Är 2025 och bara sÀlja elbilar frÄn 2030.

– Det Ă€r mycket. Marknadsutveckling, konjunktur. Det som Ă€r viktigt för att vi ska göra bilarna elektriska Ă€r att det finns laddinfrastruktur, det kan vi inte styra helt sjĂ€lva. Sedan Ă€r det viktigt att primĂ€renergin blir klimatneutral, vi kan ju inte brĂ€nna kol för att ladda elbilar.

Noteringen

NĂ€r Volvo Cars noteras pĂ„ börsen Ă€r flera stora svenska fonder med pĂ„ tĂ„get, tillsammans med 200 000 svenska smĂ„sparare. Inför noteringen hade Samuelsson hoppats pĂ„ större intresse frĂ„n internationellt hĂ„ll, men sĂ€ger att han Ă€r stolt över intresset i Sverige.

– Stödet i Sverige har varit ovĂ€rderligt, det Ă€r jag vĂ€ldigt tacksam över.

– Om vi tittar framĂ„t skulle vi behöva en del internationella investerare, och jag Ă€r övertygad om att det kommer, svenskarna ligger lite före.

Företagsklimatet i Kina

Det senaste halvÄret har flera kinesiska företag mött nya hÄrdare regleringar pÄ den inhemska marknaden. Att den kinesiska staten börjat strama Ät tyglarna för nÄgra av de stora marknaderna har lett till oro att fler företag och marknader ska drabbas.

Dessutom Àr handelsrelationerna mellan USA och Kina anstrÀngda.

– Det finns vĂ€ldigt mycket osĂ€kerhet, till exempel relationen mellan Kina och USA och Kina och vĂ€stvĂ€rlden. Vi har sedan mĂ„nga Ă„r sett handelsrestriktioner och teknologirestriktioner, som till och med visat tecken pĂ„ nĂ„gon typ av teknologikrig eller konflikt.

– Det Ă€r nĂ„got som drabbar alla biltillverkare och alla företag som Ă€r verksamma i Kina, men jag ser ingen koppling till att vi har en huvudĂ€gare som som Ă€r kinesisk privatperson. Volvo Ă€r ett svenskt företag precis som nĂ€r Ford var huvudĂ€gare, dĂ„ var det ingen som sa att Volvo var ett amerikanskt företag.

Behov av ny teknik

För att utveckla framtidens elbilar behövs resurser och kompetens till företaget.

– Det Ă€r nĂ„got som vi mĂ„ste göra, framtidens elbilar mĂ„ste vara "födda" elektriska. Det gĂ„r inte att ta en förbrĂ€nningsmotor-bil och byta motor i den, det blir inte tillrĂ€ckligt bra.

Noteringen har dragit in pengar, men Samuelsson svarar inte direkt pÄ om det kommer att rÀcka, bara att teknikutvecklingen kommer att kosta.

– Vi behöver en helt ny arkitektur för bilarna med centraldator, vi behöver utveckla nya batterier och det kommer kosta pengar, sedan behöver vi ocksĂ„ nya elmotorer med vĂ€ldigt hög verkningsgrad sĂ„ det Ă€r precis som förut. DĂ„ fick vi göra förbrĂ€nningsmotorerna helt sjĂ€lva och nu mĂ„ste vi göra elmotorerna sjĂ€lva.

Fakta: HÄkan Samuelsson

Född: 1951 i Motala, Östergötland.

Utbildning: Maskinteknik pÄ KTH Ären 1973-1977

Tidigare vd för tyska MAN-koncernen och innan det arbete pÄ Scania Group.

Har varit vd för Volvo Cars sedan 2012.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!