Tiktok-annonser sprider kinesisk propaganda

PekingvÀnliga annonser frÄn statskontrollerade kinesiska medier sköljer över europeiska Tiktok-anvÀndare, visar en granskning.
–Regimen vill cementera en grundförestĂ€llning hos ungdomar i vĂ€st om vad Kina Ă€r för kraft i vĂ€rlden, sĂ€ger KinakĂ€nnaren Johan Lagerkvist.

Tiktok har publicerat mÀngder med annonser i Europa vars innehÄll kan kopplas till den kinesiska staten, visar en granskning frÄn Forbes. Arkivbild.

Tiktok har publicerat mÀngder med annonser i Europa vars innehÄll kan kopplas till den kinesiska staten, visar en granskning frÄn Forbes. Arkivbild.

Foto: Martin Meissner AP/TT

Ekonomi2023-08-07 06:15

Tidigare i somras lanserade Tiktok en uppdaterad version av sitt innehÄllsbibliotek. Det ger en översikt över alla kampanjer som förekommit pÄ plattformen sedan oktober 2022, inklusive information om regional rÀckvidd och vem som betalat för annonsen.

ÅtgĂ€rden har vidtagits för att företaget ska följa lagkraven frĂ„n EU:s rĂ€ttsakt om digitala tjĂ€nster (DSA) som trĂ€dde i kraft i november i fjol.

AffÀrstidningen Forbes har gÄtt igenom innehÄllsbiblioteket och konstaterar att Tiktok, som Àgs av det kinesiska teknikföretaget Bytedance, under en period pÄ Ätta mÄnader publicerat omkring tusen annonser frÄn statskontrollerade kinesiska medier. Bland dessa finns Folkets Dagblad, Global Times och CGTN.

Turism i Xinjiang?

De propagandaliknande annonserna hyllar bland annat Kinas pandemihantering, visar lekande kattungar pÄ Kinesiska muren och försöker sÀlja in Xinjiangregionen, dÀr regimen fÀngslat miljontals muslimska uigurer, som ett turistmÄl.

HÀnvisningar till Xinjiang förekom i 92 av 124 annonser som marknadsförts av ett statligt mediekonto, visar Forbes granskning.

Miljontals anvÀndare i Europa uppges ha exponerats för materialet. Det uppdaterade innehÄllsbiblioteket Àr hittills enbart tillgÀngligt i EU samt i Schweiz och Storbritannien.

Riktat mot yngre

Xinjiang har förekommit i flera tidigare desinformationskampanjer pÄ sociala medier, framhÄller Johan Lagerkvist, professor i kinesiskt sprÄk och kultur samt förestÄndare för Centrum för globala Asienstudier vid Stockholms universitet.

– InnehĂ„llsmĂ€ssigt Ă€r det inga förĂ€ndringar, men man försöker alltid uppdatera framförandet och marknadsföringen, sĂ€ger han till TT.

– Den kinesiska staten har lĂ€nge försökt sĂ€lja in Xinjiang med budskapet att folk mĂ„r bra dĂ€r och att det inte förekommer nĂ„gra interneringslĂ€ger och tvĂ„ngssteriliseringar, utan att allt bara Ă€r pĂ„hitt och vĂ€sterlĂ€ndsk propaganda.

Att sÀlja in sitt budskap till yngre generationer pÄ Tiktok Àr en prioriterad frÄga för Peking, enligt Johan Lagerkvist.

– De satsar stenhĂ„rt pĂ„ det. Regimen vill cementera en grundförestĂ€llning hos ungdomar i vĂ€st om vad Kina Ă€r för kraft i vĂ€rlden, eftersom det Ă€r svĂ„rare att omvĂ€nda folk i medelĂ„ldern eller Ă€ldre generationer som minns det kalla kriget.

Reklamförbud mot politik

PĂ„ företagets hemsida stĂ„r att lĂ€sa: “Tiktok visar inte politiska annonser eller valannonser pĂ„ plattformen. Du kan dĂ€rför inte hitta annonser av politisk natur i det kommersiella innehĂ„llsbiblioteket.”

Reklam om samhÀllsfrÄgor, val och politik Àr förbjudet enligt plattformens annonspolicy, men det finns möjlighet att statliga aktörer kan vara berÀttigade att annonsera om de arbetar med en försÀljningsrepresentant frÄn Tiktok.

Tiktok har inte svarat pÄ frÄgor om företaget, utifrÄn sin policy, tillÄter annonser som tillrÀttavisar vÀsterlÀndska regeringar som kritiserar Kina, försvarar den kinesiska covidstrategin eller frÀmjar turism i Xinjiang. Huruvida Folkets Dagblad, Global Times och andra kinesiska statliga medier samarbetar med en försÀljningsrepresentant frÄn Tiktok Àr inte faststÀllt.

En talesperson för Tiktok sÀger till Forbes att företaget inte anser att statligt kontrollerade medier Àr statliga myndigheter, vilket innebÀr att reglerna för stater, politiker och politiska partier i de hÀr fallen inte gÀller.

Talespersonen uppger att annonserna framför allt verkar vara köpta via reklambyrÄer. De statskontrollerade medierna har inte kommenterat uppgifterna.

Fakta: Tiktok

Tiktok Àr en app dÀr anvÀndarna frÀmst skapar och delar korta filmklipp, ofta tillsammans med musik. Tiktok Àgs av kinesiska Bytedance, som lanserade appen i Kina 2016 under namnet Douyin.

Tiktok Àr en av vÀrldens snabbast vÀxande sociala medier-plattformar och Àr speciellt populÀrt bland barn. Exakta antalet anvÀndare Àr svÄrt att fÄ fram nÀr det gÀller sociala medier, men Tiktok uppskattas ha omkring en miljard aktiva anvÀndare. Facebook har som jÀmförelse nÀstan tre miljarder aktiva anvÀndare.

Douyin rÀknas i sin tur ha cirka 600 miljoner aktiva anvÀndare.

Kinas inflytande över appen och i förlÀngningen över möjligheten att pÄverka dess anvÀndare har varit föremÄl för internationell debatt i flera Är.


Fakta: Situationen i Xinjiang

Hundratusentals mÀnniskor, den stora majoriteten muslimska uigurer, har enligt granskningar och forskningsrapporter placerats i interneringslÀger i Xinjiang i nordvÀstra Kina under de senaste ungefÀr sju Ären. Redan för nÄgra Är sedan sades det vara mer Àn en miljon och nu uppskattas de vara Ànnu fler, nÀr man rÀknar in godtyckligt fÀngslade personer och bortförda barn.

Kina motiverar den strÀnga massövervakningen och frihetsberövanden med ett "folkets krig mot terrorn" som ska stÀvja pÄstÄdd extremism. MÀnniskor förs bort utan rÀttslig prövning, ofta vid minsta beteende som kan anses vara avvikande. Kina ville först inte kÀnnas vid lÀgren, men började senare beskriva dem som omskolningslÀger eller internat.

VittnesmÄlen om tortyr, tvÄngsarbete, sexuella övergrepp och aggressiv indoktrinering Àr omfattande. Kina tillÄter ingen oberoende insyn.

Hundratusentals barn har skilts frÄn sina förÀldrar och placerats pÄ internat. Mycket tyder pÄ att det skett en bred steriliseringskampanj. Tusentals moskéer uppges ha blivit rivna. Merparten av minoritetsbefolkningen i nordvÀstra Kina Àr uigurer, men dÀr finns ocksÄ etniska kazaker, uzbeker och kirgizer, samt andra kinesiska muslimer (hui).

KÀllor: FN:s mÀnniskorÀttskommissionÀr, HRW med flera.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!