Tidigare i somras lanserade Tiktok en uppdaterad version av sitt innehÄllsbibliotek. Det ger en översikt över alla kampanjer som förekommit pÄ plattformen sedan oktober 2022, inklusive information om regional rÀckvidd och vem som betalat för annonsen.
à tgÀrden har vidtagits för att företaget ska följa lagkraven frÄn EU:s rÀttsakt om digitala tjÀnster (DSA) som trÀdde i kraft i november i fjol.
AffÀrstidningen Forbes har gÄtt igenom innehÄllsbiblioteket och konstaterar att Tiktok, som Àgs av det kinesiska teknikföretaget Bytedance, under en period pÄ Ätta mÄnader publicerat omkring tusen annonser frÄn statskontrollerade kinesiska medier. Bland dessa finns Folkets Dagblad, Global Times och CGTN.
Turism i Xinjiang?
De propagandaliknande annonserna hyllar bland annat Kinas pandemihantering, visar lekande kattungar pÄ Kinesiska muren och försöker sÀlja in Xinjiangregionen, dÀr regimen fÀngslat miljontals muslimska uigurer, som ett turistmÄl.
HÀnvisningar till Xinjiang förekom i 92 av 124 annonser som marknadsförts av ett statligt mediekonto, visar Forbes granskning.
Miljontals anvÀndare i Europa uppges ha exponerats för materialet. Det uppdaterade innehÄllsbiblioteket Àr hittills enbart tillgÀngligt i EU samt i Schweiz och Storbritannien.
Riktat mot yngre
Xinjiang har förekommit i flera tidigare desinformationskampanjer pÄ sociala medier, framhÄller Johan Lagerkvist, professor i kinesiskt sprÄk och kultur samt förestÄndare för Centrum för globala Asienstudier vid Stockholms universitet.
ââInnehĂ„llsmĂ€ssigt Ă€r det inga förĂ€ndringar, men man försöker alltid uppdatera framförandet och marknadsföringen, sĂ€ger han till TT.
ââDen kinesiska staten har lĂ€nge försökt sĂ€lja in Xinjiang med budskapet att folk mĂ„r bra dĂ€r och att det inte förekommer nĂ„gra interneringslĂ€ger och tvĂ„ngssteriliseringar, utan att allt bara Ă€r pĂ„hitt och vĂ€sterlĂ€ndsk propaganda.
Att sÀlja in sitt budskap till yngre generationer pÄ Tiktok Àr en prioriterad frÄga för Peking, enligt Johan Lagerkvist.
ââDe satsar stenhĂ„rt pĂ„ det. Regimen vill cementera en grundförestĂ€llning hos ungdomar i vĂ€st om vad Kina Ă€r för kraft i vĂ€rlden, eftersom det Ă€r svĂ„rare att omvĂ€nda folk i medelĂ„ldern eller Ă€ldre generationer som minns det kalla kriget.
Reklamförbud mot politik
PĂ„ företagets hemsida stĂ„r att lĂ€sa: âTiktok visar inte politiska annonser eller valannonser pĂ„ plattformen. Du kan dĂ€rför inte hitta annonser av politisk natur i det kommersiella innehĂ„llsbiblioteket.â
Reklam om samhÀllsfrÄgor, val och politik Àr förbjudet enligt plattformens annonspolicy, men det finns möjlighet att statliga aktörer kan vara berÀttigade att annonsera om de arbetar med en försÀljningsrepresentant frÄn Tiktok.
Tiktok har inte svarat pÄ frÄgor om företaget, utifrÄn sin policy, tillÄter annonser som tillrÀttavisar vÀsterlÀndska regeringar som kritiserar Kina, försvarar den kinesiska covidstrategin eller frÀmjar turism i Xinjiang. Huruvida Folkets Dagblad, Global Times och andra kinesiska statliga medier samarbetar med en försÀljningsrepresentant frÄn Tiktok Àr inte faststÀllt.
En talesperson för Tiktok sÀger till Forbes att företaget inte anser att statligt kontrollerade medier Àr statliga myndigheter, vilket innebÀr att reglerna för stater, politiker och politiska partier i de hÀr fallen inte gÀller.
Talespersonen uppger att annonserna framför allt verkar vara köpta via reklambyrÄer. De statskontrollerade medierna har inte kommenterat uppgifterna.