Sena tillstÄnd stoppar laddstationer

Ett Är har gÄtt sedan regeringen beslutade om en ny förordning för utbyggnad av publika snabbladdstationer för elbilar. Men fortfarande har inga av de stationer som beviljats stöd frÄn Trafikverket installerats.

Antal 2014–2021

Antal 2014–2021

Foto: Johan HallnÀs/TT

Ekonomi2021-08-23 06:30

I dag rullar över 200 000 elbilar och laddhybrider ute pĂ„ Sveriges vĂ€gar, och tillvĂ€xten Ă€r snabb. Enligt prognoserna kommer det att finnas en miljon laddbara bilar i Sverige 2030.

Samtidigt gĂ„r det lĂ„ngsammare med utbyggnaden av laddstationer. Totalt finns omkring 13 000 publika laddpunkter, eller elbilsuttag, runt om i Sverige. Av dem rĂ€knas drygt 1 500 som snabbladdstationer.

Regeringen beslutade i augusti förra Äret om en satsning pÄ att tÀcka "vita flÀckar" pÄ den svenska laddinfrastrukturkartan, som framför allt finns i Norrlands inland. 50 miljoner kronor per Är i tre Är avsattes och mÄlet Àr att det pÄ de stora vÀgarna ska finnas en snabbladdstation var tionde mil.

Inga laddstationer pÄ plats

Stödet har hittills delats ut i tvĂ„ omgĂ„ngar till totalt 59 laddstationer – en gĂ„ng i december förra Ă„ret och en gĂ„ng i maj i Ă„r – men fortfarande har ingen av dem installerats, enligt Trafikverket som ansvarar för stödet.

De första stationerna kommer att vara uppsatta i slutet av oktober i Ă„r om inga problem under byggskedet intrĂ€ffar. Men för flera stationer dröjer installationen till september nĂ€sta Ă„r – nĂ€stan tvĂ„ Ă„r efter att stödet delats ut.

– Det Ă€r inte vi som sĂ€tter deadline utan företagen uppger sjĂ€lva nĂ€r de fĂ„r byggstart. Det handlar om vad de har för avtal och pĂ„ mĂ„nga platser finns ocksĂ„ tjĂ€le i marken vilket innebĂ€r att det under vissa perioder inte gĂ„r att bygga, sĂ€ger Maria Attve Storm, projektadministratör pĂ„ Trafikverket.

LÄnga handlÀggningstider

LĂ„nga tillstĂ„ndsprocesser sĂ€tter stopp för att laddpunkterna sĂ€tts upp snabbare, sĂ€ger Björn Öster, ansvarig för snabbladdningsinfrastruktur pĂ„ Vattenfall InCharge.

Enligt honom tar det inte sÀllan mellan sex till tolv mÄnader att fÄ till stÄnd ett godkÀnnande för avstÀngningar, marktillstÄnd för att fÄ grÀva och grönt ljus frÄn elnÀtsÀgarna.

– Det Ă€r inte bra alls, vi tycker att det Ă€r jĂ€ttejobbigt. Vi gör vad vi kan men det handlar om myndighetsbeslut. Det Ă€r lika för alla, sĂ€ger Björn Öster, ansvarig för snabbladdningsinfrastruktur pĂ„ Vattenfall InCharge.

Bolaget har beviljats och fÄtt stöd utbetalat till drygt 20 laddstationer under Trafikverkets bÄda utlysningar. HÀlften vÀntas vara installerade under hösten och resten installeras nÀsta Är.

– Det gĂ„r inte att sĂ€tta ett datum pĂ„ exakt nĂ€r de Ă€r uppe. Det Ă€r jĂ€ttepositivt att vi fĂ„tt stödet beviljat, det finns ett stort behov i framförallt Norrland men ocksĂ„ allmĂ€nt. Men det Ă€r som sagt en utmaning med ledtider för att fĂ„ ihop det, sĂ€ger Björn Öster.

"Vill se laddstolpen uppe"

Enligt energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) har det gÄtt olika snabbt att installera laddstationer i olika delar av Sverige.

– Det blir en kommunal frĂ„ga. PĂ„ vissa platser har det gĂ„tt vĂ€ldigt fort att bygga ut laddinfrastruktur. Kanske Ă€r det sĂ„ att det finns en ovana i den glesaste landsbygden att hantera det hĂ€r. DĂ„ fĂ„r vi ha en dialog med Trafikverket om vad vi kan göra för att underlĂ€tta, sĂ€ger Anders Ygeman.

75 procent av stödet, eller drygt 50 miljoner kronor, har delats ut till aktörerna. NÀr laddstationen Àr i drift och sökandens slutredovisning inkommit till Trafikverket utbetalas resterande 25 procent.

– Det Ă€r klart att nĂ€r vi betalar ut stöd sĂ„ vill vi se laddstolpen uppe sĂ„ snabbt som det bara gĂ„r, sĂ€ger Anders Ygeman.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!