Scania redovisar en rörelseförlust pÄ 1,9 miljarder kronor för tredje kvartalet. Under samma period i fjol blev det i stÀllet en rörelsevinst pÄ 3,1 miljarder kronor.
Resultatet tyngs av nedskrivningar pÄ 5,7 miljarder kronor relaterade till avvecklingen av den ryska verksamheten.
ââDet Ă€r sorgligt. Vi har varit och investerat i Ryssland i 29 Ă„r. Nu har vi kommit till ett lĂ€ge dĂ€r vi har hittat köpare till verksamheten och Ă€r i processen av avyttra vĂ„r verksamhet i Ryssland, sĂ€ger Christian Levin.
Det justerade resultatet landade pÄ plus 3,8 miljarder kronor, enligt Scania.
Fortfarande hög efterfrÄgan
Kvartalet har ocksÄ prÀglats av inflationen och stigande kostnader, vilket pressar resultatet.
Samtidigt ser lastbilstillverkaren en hög efterfrÄgan frÄn kunderna och orderboken inför nÀsta Är Àr fortsatt stark, enligt Christian Levin, som berÀttar att de Àr i princip utsÄlda inför nÀsta Är.
Under kvartalet ökade intÀkterna med 29 procent till 42,5 miljarder kronor.
ââSĂ„ det vi ser framför oss Ă€r att fortsĂ€tta kĂ€mpa med att fĂ„ upp produktionen under nĂ€sta kvartal men ocksĂ„ fortsatta störningar. Nu Ă€r det inte sĂ„ mycket halvledare utan andra komponenter som gör det svĂ„rt att fĂ„ upp takten.
"Klart att det pÄverkar oss"
Scania har sitt huvudkontor och en stor del av sin produktionsverksamhet i SödertÀlje, en kommun som under den senaste tiden har varit hÄrt drabbad av skjutvapenvÄldet.
Mellan den 23 september och den 6 oktober sköts tre personer ihjÀl och tre skadades i totalt fem skjutningar. I mÄndags hittades Àven en person skottskadad i SödertÀlje.
ââDet Ă€r klart att det pĂ„verkar oss. Vi har mĂ„nga anstĂ€llda som bor i omrĂ„det och vi jobbar vĂ€ldigt nĂ€ra med kommunen, gör gemensamma aktiviteter och stöttar pĂ„ det sĂ€tt vi kan sĂ„ att vi kan komma tillrĂ€tta med det hĂ€r. Det Ă€r naturligtvis inte bra, sĂ€ger Christian Levin.
Kan bli svÄrare att rekrytera
TT: Tror ni att det kan bli svÄrare att rekrytera för er pÄ grund av detta?
ââVi kan inte se det nu nĂ€r vi mest rekryterar avancerad personal med mjukare kompetens, och dĂ€r pendlar mĂ„nga frĂ„n StockholmsomrĂ„det och kĂ€nner sig dĂ€rför inte berörda av det hĂ€r dĂ„. Nu upplever jag inte att det har blivit ett problem, men det kan bli ett problem.
Enligt Scanias vd har det ökade gÀngvÄldet inte lett till en ökad otrygghet pÄ arbetsplatsen.
ââMen det Ă€r vĂ€ldigt nĂ€ra, det Ă€r bara nĂ„gra 100 meter bort som ett av morden har skett.