SAS-strejken över – men pilotfacket Ă€r kritiskt

Efter veckor av mangling lyckades SAS och piloterna till slut komma överens om ett nytt kollektivavtal, vilket innebÀr att strejken Àr över. Trots det Àr pilotfacket inte helt nöjda.
–Priset som vĂ„ra medlemmar har fĂ„tt betala Ă€r för högt, sĂ€ger Roger Klokset, ledare för det norska pilotfacket, till TT.

Roger Klokset, ordförande för norska SAS pilotförbund, nÀr han mötte pressen utanför NÀringslivets hus i Stockholm innan mÄndagens förhandling började.

Roger Klokset, ordförande för norska SAS pilotförbund, nÀr han mötte pressen utanför NÀringslivets hus i Stockholm innan mÄndagens förhandling började.

Foto: Fredrik Persson/TT

Ekonomi2022-07-18 14:10

Det blev Äterigen en sen kvÀll för bÄde SAS och pilotfacken pÄ mÄndagen.

Strax före klockan 03.30 i natt stod det klart att parterna var överens om ett nytt kollektivavtal som kommer att strÀcka sig i 5,5 Är.

Roger Klokset sÀger att han Àr lÀttad över att Àntligen ha nÄtt en överenskommelse med SAS och att konflikten Àr över, nÀr han Àr pÄ vÀg tillbaka till Norge frÄn Stockholm dÀr förhandlingarna har Àgt rum.

– Jag Ă€r nöjd med att vi har stĂ„tt upp för den skandinaviska modellen och att arbetsgivaren har respekterat tariffavtalen och garanterar Ă„teranstĂ€llningsrĂ€tten för de piloter som har sagts upp, sĂ€ger han till TT.

Men förutom det Àr det inte sÄ mycket annat som han Àr nöjd över.

– Priset som vĂ„ra medlemmar har fĂ„tt betala Ă€r för högt. Det slutade med stora försĂ€mringar för vĂ„ra arbetsvillkor, i arbetstid och bestĂ€mmelser för tjĂ€nstgöring, fortsĂ€tter Klokset.

Mer arbetstid och mindre i lön

Det nya kollektivavtalet innebÀr att piloterna kommer att fÄ en övre arbetstid pÄ 60 arbetstimmar i veckan jÀmfört mot tidigare 47 arbetstimmar. Piloterna har Àven gÄtt med pÄ att fÄ en lönesÀnkning pÄ 5 procent.

Piloternas arbetsdagar kommer dessutom att bli lÀngre under vintersÀsongen. SjÀlva arbetstiden kommer att koncentreras pÄ fÀrre dagar men piloterna kommer ÀndÄ att jobba lika mÄnga timmar.

NÀr SAS-piloternas löner rÀknas pÄ produktionsdagar, alltsÄ dagar som man jobbar, kommer detta att innebÀra ytterligare en lönesÀnkning pÄ 8 procent om Äret, enligt Klokset.

TT: Gav ni upp för lÀtt?

– Nej, det skulle jag inte sĂ€ga. Vi stod pĂ„ oss sĂ„ lĂ€nge vi kunde och vi hade kunnat fortsĂ€tta lĂ€ngre om det inte fanns pĂ„ bordet att bevara den skandinaviska modellen och fĂ„ ordning pĂ„ de uppsagda medlemmarna, sĂ€ger Klokset.

Omröstning ÄterstÄr

Pilotfacken hade Àven SAS ekonomiska lÀge i Ätanke. Bolaget har förlorat 100 miljoner kronor dagligen av strejken, som pÄgick i över tvÄ veckor.

– För ett bolag som redan har ekonomiska problem sĂ„ fĂ„r konflikten stora konsekvenser. Det Ă€r en vĂ€rdering som vi har fĂ„tt göra.

Det som ÄterstÄr nu Àr att medlemmarna i alla fyra skandinaviska pilotfack ska rösta om det nya kollektivavtalet. Om det röstas ned blÄser konflikten upp igen och parterna mÄste ÄtergÄ till förhandlingsbordet.

Enligt Klokset kommer omröstningen troligtvis att vara avklarad inom loppet av de nÀrmsta veckorna.

TT: Tror du att medlemmarna kommer att stÀlla sig bakom det nya avtalet, nÀr det innebÀr sÄdana försÀmringar som du sÀger?

– Det vet jag faktiskt inte. Det Ă„terstĂ„r att se men vĂ„rt jobb Ă€r att presentera en sĂ„dan fullstĂ€ndig och neutral bild av avtalets innebörd och sĂ„ fĂ„r de göra sitt val, sĂ€ger Klokset.

"Varit tuffa tider"

PÄ tisdagen har SAS verksamhet dragit i gÄng igen och enligt SAS vd Anko van der Werff Àr förhoppningen att flighterna ska kunna avgÄ som planerat.

– Det har varit tuffa tider, men de Ă€r över nu. Och nu Ă€r vi vĂ€ldigt glada över överenskommelsen och att alla har skrivit under den, sĂ€ger vd Anko van der Werff till TT pĂ„ tisdagsmorgonen.

Enligt bolagets vd tjÀnar överenskommelsen bÄda parter vÀl. För SAS möjliggör de besparingar som ligger i linje med bolagets omvandlingsprocess.

– Det ger oss vĂ€ldigt mycket sĂ€kerhet. Internt och extern tror vi att det kommer att hjĂ€lpa oss att hitta en investerare.

Ska Äteruppta samtal

SAS har ansökt om konkursskydd i USA, ett sÄ kallat Chapter 11-förfarande. Förfarandet innebÀr att SAS under en begrÀnsad tid behöver omstrukturera sin ekonomi för att kunna betala av sina skulder. SAS behöver Àven ta in 9,5 miljarder kronor frÄn investerare.

TT: Hur ser ni pÄ chanserna att hitta investerare nu?

– Det Ă€r ingen överraskning att investerarna inte var sĂ„ sugna pĂ„ att föra de samtalen under strejken, sĂ€ger Anko van der Werff.

– Det som hĂ€nder nu Ă€r att jag kommer att Ă„teruppta samtalen med de potentiella investerarna.

Fakta: DÀrför strejkade SAS-piloterna

Piloterna hos SAS hade sedan tidigare varslat om strejk frÄn och med den 29 juni eftersom parterna inte har kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt Svensk pilotförening handlade strejken om att SAS inte har ÄteranstÀllt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stÀllet anvÀnder sig av piloter frÄn dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket anser att dÀrmed SAS Äsidosatt ÄteranstÀllningsrÀtten som finns i kollektivavtalet dÄ flygbolaget har anstÀllt ersÀttare i stÀllet för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning inleddes i november förra Äret men parterna kunde inte nÄ en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet pÄ mars.

Den 9 juni lÀmnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen pÄbörjades den 13 juni men avbröts den 4 juli nÀr SAS-piloterna gav beskedet om att de skulle gÄ ut i strejk med omedelbar verkan.


Fakta: Det hÀr Àr chapter 11

Chapter 11 kallas ofta för en "rekonstruktionskonkurs". Det lÀmpar sig för företag som vill kunna fortsÀtta verka men behöver tid att omstrukturera sin ekonomi för att kunna betala sina skulder.

Chapter 11 kan ansökas om frivilligt, eller sÄ kan den pÄtvingas om tre eller fler borgenÀrer lÀmnar in en ansökan till den amerikanska konkursdomstolen.

NÀr ansökan Àr inskickad Àr borgenÀrerna tillfÀlligt förbjudna att vidta nÄgra ÄtgÀrder, exempelvis skicka inkassokrav. Företaget eller individen har fyra mÄnader pÄ sig att komma med en omorganisationsplan, men den kan förlÀngas till 18 mÄnader. DÀrefter kan borgenÀrerna föreslÄ rekonstruktionsplaner.

Planen Àr i grunden ett kontrakt mellan gÀldenÀren och borgenÀren som definierar hur verksamheten ska fungera och uppfylla sina ekonomiska förpliktelser. De flesta planer inkluderar vissa neddragningar för att minska kostnaderna och frigöra tillgÄngar.

NĂ€r ett företag eller en individ lĂ€mnar in planen röstar borgenĂ€rerna i frĂ„gan om de ska acceptera den. De Ă€r vanligtvis samarbetsvilliga eftersom nĂ€sta steg Ă€r att ansöka om en sĂ„ kallad kapitel 7-konkurs – dĂ€r alla tillgĂ„ngar likvideras och borgenĂ€rer i vĂ€rsta fall kan bli helt utan ersĂ€ttning.

KÀlla: Debt.org, amerikansk finanshjÀlpsorganisation

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!