Fokus pÄ populÀra resmÄl som Italien, erbjudande om nonstop-flyg utan vÀntan pÄ olika flygplatser, och inte minst en lÄngsiktig strategi. Det Àr förklaringen till att det irlÀndska lÄgprisflygbolaget Ryanair slÄr förvÀntningarna och gör en högre delÄrsvinst efter skatt Àn vÀntat, enligt flyganalytikern Jan Ohsson.
PÄ senare tid har budgetflygjÀtten dragit ifrÄn konkurrenterna i Europa, tack vare att bolaget premierar lÄngsiktig planering framför fixering vid kvartalsrapporter, bedömer han.
LÀgsta pris, högsta vinst
HÀromdagen gav bolaget exempelvis ett löfte om att investera 30 miljarder kronor och 30 nya plan i Ukraina sÄ snart det blir fred.
ââVi vet i och för sig inte nĂ€r freden kommer. Men bolaget tĂ€nker vĂ€ldigt lĂ„ngt fram. De lĂ€gger flygplansorder nĂ€r det Ă€r billigt och inte nĂ€r alla andra gör det, sedan sĂ€ljer man planen och gör vinst pĂ„ det. De har en strategi pĂ„ att alltid ha lĂ€gsta pris till högsta vinst, sĂ€ger han till TT.
ââSom en vinstmaskin har man ocksĂ„ alltid rĂ„d att köpa senaste flygplansmodellen, sĂ€ger han.
Under 2022 hade Ryanair 168 miljoner passagerare, uppger Jan Olsson, och bolaget tycks se ljust Àven pÄ framtiden. För 2030 rÀknar företaget med 300 miljoner passagerare.
Rustat för strejk
Det strejkvarsel för flyg- och flygplatsarbetare som lÀmnades till Ryanair och skulle ha börjat idag, avblÄstes. Men med 500 flygplan av samma typ och piloter som snabbt kan placeras om Àr Ryanair Àr rustat för eventuella strejker, menar Jan Olsson.
ââDe Ă€r vana vid att snabbt lĂ€gga ned och öppna upp nya linjer. Bolaget Ă€r vĂ€ldigt rationellt, iskallt planerande hela tiden, och det funkar vĂ€ldigt bra.