ââJag kĂ€nner mĂ„nga som gĂ„r till pantbank. Vid nödsituationer Ă€r det jĂ€ttebra, Ă€ven om det blir en rĂ€nta, sĂ€ger en av kunderna som kommit hit för att förnya lĂ„net pĂ„ guldhalsband och armringar som hon lĂ€mnat in tidigare.
ââDet Ă€r maten, elektriciteten, andra utgifter. Innan levde man sĂ„ bra, det gick att planera sin ekonomi. Men nu, om det kommer ovĂ€ntade utgifter, sĂ„ behöver man gĂ„ hit.
En manlig kund har precis fÄtt veta att han kan fÄ lÄna 14 000 kronor om han lÀmnar in det guldhalsband som han har haft med sig som pant. Det mesta förs över via Swish, resten tar han emot kontant.
ââDet hĂ€nder nĂ€r man behöver fixa till familjekassan ibland. Allt Ă€r dyrare nuförtiden. Det Ă€r för att kunna betala rĂ€kningar.
Snabb ökning
Peter Sundström, som Ă€r vd för Pantbanken Sverige, har aldrig tidigare sett en ökning av antalet kunder komma sĂ„ snabbt som den hĂ€r gĂ„ngen. I reda siffror ser utlĂ„ningen frĂ„n det stiftelseĂ€gda bolaget ut att gĂ„ mot alla tiders rekord under Ă„rets tredje kvartal â sedan starten 1866.
ââVi har rekord i antalet lĂ€mnade lĂ„n och vi har en lĂ„nestock som ökar hela tiden.
Under perioden juliâseptember ser utlĂ„ningen via webben och bolagets 21 kontor runt om i landet ut att landa pĂ„ 290 miljoner kronor, enligt Peter Sundström. Det kan jĂ€mföras med 235 miljoner kronor under samma kvartal i fjol.
Jörgen Andersson, butikschef pÄ Pantbanken Triangeln, visar runt bland guldsmycken, tavlor och andra konstföremÄl som inte hÀmtats ut och dÀrför Àr till salu. Den som lÀmnar in ett vÀrdeföremÄl hÀr fÄr först ett lÄn i fyra mÄnader. Det kan sedan förlÀngas i ytterligare tvÄ mÄnader, men sedan Àr det stopp och varan sÀljs pÄ nÀtauktion. Om föremÄlet dÄ sÀljs för ett högre belopp Àn vad kunden fÄtt lÄna sÄ gÄr överskottet tillbaka till kunden.
SkÀr i hjÀrtat
ââI dag handlar det om vardagsekonomi. Det Ă€r dĂ€rför man kommer hit i första lĂ€get. Under en högkonjunktur lĂ„nar du egentligen för att kunna konsumera, nu kommer det att svĂ€nga, nu lĂ„nar man för att fĂ„ mĂ„naden att gĂ„ ihop.
Ibland skÀr det i hjÀrtat pÄ de anstÀllda nÀr de tar del av kundernas ekonomiska bekymmer, berÀttar han.
ââPensionĂ€rer har det tufft och har haft det tufft sedan tidigare. Det Ă€r trĂ„kigt och sorgligt nĂ€r de kommer hit och sĂ€ger att âOj, det Ă€r Ă€nnu tunnare denna mĂ„nadenâ. Det Ă€r en kundgrupp som har svĂ„rt att fĂ„ mĂ„naden att gĂ„ ihop. Sedan kan det vara barnfamiljer ocksĂ„ som har fĂ„tt det svĂ„rare med sina utgifter.
Exklusiva klockor
Ăkad utlĂ„ning betyder större rĂ€nteintĂ€kter för pantbanken. Men de snabba kasten i ekonomin gör det svĂ„rare att bedöma hur mycket varor som lĂ€mnas in nu kommer att vara vĂ€rda om ett halvĂ„r, nĂ€r varor som inte hĂ€mtats tillbaka ska sĂ€ljas. Ett exempel Ă€r dyra vĂ€skor och exklusiva klockor, som nu börjar tappa i vĂ€rde.
ââKlockbranschen har ju exploderat pĂ„ senare Ă„r, men Ă€r nu pĂ„ vĂ€g ner, successivt. SĂ„ man kan ju inte fĂ„ lika mycket i dag pĂ„ sin dyra klocka som man har fĂ„tt, av ungefĂ€r samma anledning som vi kunde höja priserna nĂ€r allting skuttade upp, sĂ€ger Jörgen Andersson.
Ăven Sefina pantbank, med 20 butiker runtom i Sverige, har en ökad tillströmning av kunder. Det Ă€r inte rekordsiffror Ă€nnu, men en tydlig uppgĂ„ng, enligt vd Nils Klevmarken. Den började nĂ€r pandemin klingade av och folk började lĂ„na till resor.
ââNu Ă€r det tydligt att det Ă€r vĂ€ldigt mĂ„nga grejer som blir dyrare i vardagen och dĂ„ ser vi att antalet nya lĂ„n ökar. Man lĂ„nar inte lika höga summor som förut och det Ă€r ganska tydligt att man inte lĂ„nar för lyxkonsumtion, utan man lĂ„nar mer för vardagen, till exempel rĂ€kningar som kommer in som man inte riktigt rĂ€knat med.