Rusch efter energirĂ„dgivning – "MĂ„nga Ă€r desperata"

De skenande elpriserna har gjort att energirÄdgivningen i södra Sverige blivit nerringd av oroliga privatpersoner som inte klarar sina elrÀkningar.
–MĂ„nga Ă€r desperata, man vill spara in pĂ„ varenda kilowattimme, sĂ€ger utvecklingsledare Anna Mattsson.

MÄnga vill kapa sina elkostnader och rÄd som exempelvis att lÀgga lock pÄ kastrullen Àr nÄgot folk plötsligt lyssnar till. Arkivbild.

MÄnga vill kapa sina elkostnader och rÄd som exempelvis att lÀgga lock pÄ kastrullen Àr nÄgot folk plötsligt lyssnar till. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Ekonomi2022-08-18 06:30

Den senaste veckorna har antalet samtal fördubblats till energi- och klimatrÄdgivningen i SkÄne jÀmfört med normala nivÄer, enligt Anna Mattsson, som arbetar som utvecklingsledare pÄ Energikontoret SkÄne.

– Vi sĂ„g Ă€ven en kraftig ökning tidigt i vĂ„ras, i januari till mars, nĂ€r elpriserna drog ivĂ€g. Och nu under senare delen av sommaren har vi haft en kraftig vĂ„g av samtal, sĂ€ger hon.

Energi- och klimatrÄdgivningen Àr en kostnadsfri tjÀnst i kommunerna som finansieras med stöd av Energimyndigheten, och som ger rÄd bland annat om hur man kan minska sin energiförbrukning.

Gamla tips gÄr hem

Samtalen till rÄdgivningen har inte bara ökat kraftigt i SkÄne utan i hela södra delen av landet, enligt Anna Mattsson, som i sin roll som nationell samordnare har tÀt kontakt med övriga regionala energikontor. I norra delarna syns dÀremot inte samma trend.

MĂ„nga som ringer vill veta hur de kan spara el – pĂ„ snabbast möjliga sĂ€tt.

– De gamla tipsen, som att lĂ€gga locket pĂ„ kastrullen, har inte gĂ„tt fram pĂ„ mĂ„nga Ă„r – men de lyssnar folk pĂ„ nu. Samtalen handlar ocksĂ„ om att man Ă€r orolig för att klara kostnaderna och vill veta om man ska lĂ€gga de pengar man har pĂ„ investeringar som sĂ€nker elförbrukningen, eller om man ska spara dem till elrĂ€kningarna, sĂ€ger Anna Mattsson.

VÄgen av samtal har gjort att rÄdgivarna som svarar Àr hÄrt ansatta och behövt stöd kring hur de ska hantera alla oroliga mÀnniskor, berÀttar Anna Mattsson.

– De Ă€r energiexperter och inga psykologer. Bland annat har vi jobbat med att de ska hĂ€nvisa folk vidare till exempelvis skuldrĂ„dgivare eller socialtjĂ€nst om de behöver bistĂ„nd eller stöd.

VĂ€rre till vintern

RÄdgivningen Àr Àven öppen för mindre och medelstora företag och samtalen har Àven ökat frÄn företagare som Àr i ekonomiskt trÄngmÄl pÄ grund av höjda elkostnader och fort vill kapa sin el-anvÀndning. NÄgot som ofta Àr mer komplext att ge rÄd kring, enligt Anna Mattsson.

– Villor Ă€r ganska lika varandra, medan företag ofta har vĂ€ldigt olika förutsĂ€ttningar.

Och behovet av rÄdgivning kommer sannolikt bara att vÀxa, konstaterar Anna Mattsson:

– Vintern har ju inte ens börjat, och redan Ă€r mĂ„nga oroliga för hur mycket de kommer att behöva frysa för att de mĂ„ste dra ner pĂ„ temperaturen. Jag tror att det definitivt blir lĂ€ngre vĂ€ntetider för rĂ„dgivning.

Flera kommuner har nu ansökt om mer pengar frÄn Energimyndigheten för att kunna vÀxla upp sin energirÄdgivning, enligt Anna Mattsson.

– Förhoppningen Ă€r att kunna anstĂ€lla nya medarbetare och att fler ska kunna vĂ€xla upp till heltid för att möta de ökande behoven.

Fakta: HushÄllens energitjuvar

För en genomsnittlig, eluppvÀrmd villa Àr det hÀr de största elslukarna:

VÀrme: 50 procent av förbrukningen

Varmvatten: 25 procent

EluppvÀrmt golv: 7,5 procent

Kyl, tvÀtt, belysning med mera: 4,5 procent

Torktumlare: 1,4 procent

KĂ€lla: Vattenfall

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!