ââJag förvĂ€ntar mig att regeringen gĂ„r ut och sĂ€ger att den har nu förstĂ„tt att en majoritet i riksdagen inte vill lĂ€gga ner Bromma i förtid och att man dĂ€rför lĂ€gger alla sĂ„dana planer Ă„t sidan, sĂ€ger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, till TT.
Det var förra mÄnaden som M vÀckte initiativet om att, enkelt uttryckt, riksdagen bör beröva regeringen makten över det sÄ kallade basutbudet av flygplatser i Sverige. De fyra borgerliga partierna samt Sverigedemokraterna stÄr bakom initiativet och har majoritet i trafikutskottet.
I basutbudet ingÄr flygplatser som Arlanda, Bromma och Landvetter och ytterligare sju flygplatser. Nu gÀller att det Àr regeringen som bestÀmmer vilka som ska ingÄ i basutbudet. En förutsÀttning för att avveckla Bromma i förtid Àr att regeringen tar bort den ur basutbudet. Först dÄ skulle statliga Swedavia kunna inleda en avveckling.
FrÄga först
I förslaget för ett tillkÀnnagivande till regeringen frÄn riksdagen och dess trafikutskott sÀgs att regeringen mÄste frÄga riksdagen om godkÀnnande först, innan Àndringar görs i det nationella basutbudet. Ett beslut om tillkÀnnagivandet kan tas i höst.
ââDet bör behandlas skyndsamt med tanke pĂ„ hur regeringen har agerat, sĂ€ger Maria Stockhaus.
Hon syftar pÄ att regeringen i vÄras överraskande meddelade att den vill avveckla Bromma i förtid och flytta verksamheten och trafiken till Arlanda. Miljöpartister firade med tÄrta, vilket inte föll i god jord hos oppositionen i riksdagen.
Ute pÄ remiss
En majoritet i riksdagen uttalade pÄ nytt att regeringen borde hejda sig och vÀnta med avgörande beslut om Bromma, som framför allt haft betydelse för inrikestrafik pÄ en rad orter. Men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) lÀt en utredare analysera och lÀgga förslag pÄ hur en ordnad avveckling av Bromma skulle kunna gÄ till. Den sista augusti lÀmnade utredaren Magnus Persson över sina förslag. Utredningen Àr nu ute pÄ remiss.
Magnus Persson bedömde att regering och riksdag nĂ„gon gĂ„ng nĂ€sta Ă„r skulle kunna ta beslut om hur avvecklingen kan gĂ„ till och att den skulle kunna vara avslutad nĂ„gon gĂ„ng 2025â2027.
Som stöd för att lÀgga ner Bromma har regeringen visat pÄ en analys som Swedavia gjort om att det inte skulle vara affÀrsmÀssigt motiverat att driva Bromma vidare. Dessutom finns, enligt bolaget, förutsÀttningar för att samla trafiken pÄ Arlanda.
Ăr feltajmat
Oppositionen har invÀnt att det Àr fel tid att ta oÄterkalleliga beslut om Bromma utan att veta nÀr, om och hur snabbt flygtrafiken och resandet kan ÄterhÀmta sig efter raset under pandemin. Trafiken ligger fortfarande pÄ en nivÄ som Àr 60 procent under tiden före pandemin.
VÀnsterpartisten Jens Holm Àr ordförande i trafikutskottet. Han tycker att det Àr hög tid att avveckla Bromma.
ââVi tycker att den ska lĂ€ggas ner. Den stora svagheten i initiativet frĂ„n majoriteten Ă€r att det inte svarar pĂ„ hur Bromma ska finansieras. Bromma kommer att gĂ„ med förlust under överskĂ„dlig tid, sĂ€ger Holm.
ââTar man ett sĂ„dant hĂ€r initiativ mĂ„ste man vara tydlig med att man vill subventionera Bromma med flera hundra miljoner varje Ă„r. Skulle folk fĂ„ höra det sĂ„ skulle de inse det ologiska i att ha tvĂ„ flygplatser i Stockholm.