Jens Thulin Àr köttbonde i SkÄne, och en av grundarna till producentorganisationen Mylla. Den startades 2019 för att odlare, bönder och lokala matproducenter ska kunna sÀlja maten direkt till kunderna via en hemsida, utan mellanhÀnder.
ââMan kapar nĂ„gra led, sĂ€ger Jan Thulin.
En av drivkrafterna bakom Mylla Ă€r att producenterna vill runda de stora kedjorna för att fĂ„ bĂ€ttre betalt och mer rĂ€ttvisa villkor, berĂ€ttar han. De som sĂ€ljer varor till kedjornas egna varumĂ€rken, som Coops Ănglamark, Ica Basic och Axfoods Garant fĂ„r det knappt att gĂ„ runt.
ââKedjorna köper in exempelvis morötter frĂ„n en odlarförening med flera odlare. De lovar att köpa stora volymer, men krĂ€ver ocksĂ„ investeringar, i exempelvis maskiner, sĂ€ger han.
Gisslandrama
De pressar ocksÄ priset alltmer gentemot odlarna, sÄ att det nÀstan inte gÄr ihop.
ââDet Ă€r som ett gisslandrama, sĂ€ger Jan Thulin.
NÀstan en tredjedel, 27,3 procent under 2021 enligt Svensk Dagligvaruhandel, av butikernas försÀljning utgörs av varor frÄn egna varumÀrken. Under 2022 har andelen stigit och enligt tidningen Fri Köpenskap Àr ökningen 0,8 procent.
Nu, nÀr matpriserna rusat har pressen pÄ producenterna hÄrdnat, berÀttar han. Kedjorna Àr pressade och vill ge mindre betalt till den som producerar.
Samtidigt satsar kedjorna mer av sin marknadsföring och exponering pÄ sina egna varumÀrken. Producenterna tycker att kedjorna gör deras varor anonyma.
ââDet stĂ„r Ica, Garant eller Coop pĂ„ varorna, men producenterna syns inte.
SmÄ odlare eller tillverkare har svÄrt att rÄ pÄ de stora jÀttarna nÀr det gÀller marknadsföringen, berÀttar han.
ââDet rĂ„der ett oligopol pĂ„ dagligvarumarknaden med tre stora matkedjor. Men inne i butiken Ă€r det monopol. Butiken bestĂ€mmer var varorna ska stĂ„ och hur de ska exponeras.
Nu har Mylla startat en kampanj mot ökningen av kedjornas egna varumÀrken.
Anonyma varor
ââVi vill avanonymisera vĂ„ra varor. Vi vill att kunderna ska kunna göra aktiva val. Vi producenter lĂ€gger ned vĂ„r sjĂ€l i att producera, och dĂ„ vill vi att kunderna ska hitta vĂ„ra varor.
Han tycker att de tre största matjÀttarna Ica, Coop och Axfood, som tillsammans har 90 procent av dagligvarumarknaden, Àr en del av nÄgot osunt. Konkurrensen Àr för dÄlig och det gör att producenterna klÀms.
ââDe flesta konsumenter vet inte om att det Ă€r sĂ„ hĂ€r med kedjornas egna varumĂ€rken, sĂ€ger Jan Thulin.