Producenter pressas av kedjornas egna mÀrken

Nu reser sig svenska matproducenter mot de stora matjÀttarna. Deras egna varumÀrken har drabbats av stenhÄrt pressade inköpspriser och konkurrens frÄn mer anonyma varor, anser de. Allt fler försöker nu att sÀlja sina varor utanför de stora kedjorna.

Vem Àr upphovet till morötterna, odlaren eller butikskedjan? Arkivbild.

Vem Àr upphovet till morötterna, odlaren eller butikskedjan? Arkivbild.

Foto: Carina Johansen/NTB/TT

Ekonomi2023-06-03 07:49

Jens Thulin Àr köttbonde i SkÄne, och en av grundarna till producentorganisationen Mylla. Den startades 2019 för att odlare, bönder och lokala matproducenter ska kunna sÀlja maten direkt till kunderna via en hemsida, utan mellanhÀnder.

– Man kapar nĂ„gra led, sĂ€ger Jan Thulin.

En av drivkrafterna bakom Mylla Ă€r att producenterna vill runda de stora kedjorna för att fĂ„ bĂ€ttre betalt och mer rĂ€ttvisa villkor, berĂ€ttar han. De som sĂ€ljer varor till kedjornas egna varumĂ€rken, som Coops Änglamark, Ica Basic och Axfoods Garant fĂ„r det knappt att gĂ„ runt.

– Kedjorna köper in exempelvis morötter frĂ„n en odlarförening med flera odlare. De lovar att köpa stora volymer, men krĂ€ver ocksĂ„ investeringar, i exempelvis maskiner, sĂ€ger han.

Gisslandrama

De pressar ocksÄ priset alltmer gentemot odlarna, sÄ att det nÀstan inte gÄr ihop.

– Det Ă€r som ett gisslandrama, sĂ€ger Jan Thulin.

NÀstan en tredjedel, 27,3 procent under 2021 enligt Svensk Dagligvaruhandel, av butikernas försÀljning utgörs av varor frÄn egna varumÀrken. Under 2022 har andelen stigit och enligt tidningen Fri Köpenskap Àr ökningen 0,8 procent.

Nu, nÀr matpriserna rusat har pressen pÄ producenterna hÄrdnat, berÀttar han. Kedjorna Àr pressade och vill ge mindre betalt till den som producerar.

Samtidigt satsar kedjorna mer av sin marknadsföring och exponering pÄ sina egna varumÀrken. Producenterna tycker att kedjorna gör deras varor anonyma.

– Det stĂ„r Ica, Garant eller Coop pĂ„ varorna, men producenterna syns inte.

SmÄ odlare eller tillverkare har svÄrt att rÄ pÄ de stora jÀttarna nÀr det gÀller marknadsföringen, berÀttar han.

– Det rĂ„der ett oligopol pĂ„ dagligvarumarknaden med tre stora matkedjor. Men inne i butiken Ă€r det monopol. Butiken bestĂ€mmer var varorna ska stĂ„ och hur de ska exponeras.

Nu har Mylla startat en kampanj mot ökningen av kedjornas egna varumÀrken.

Anonyma varor

– Vi vill avanonymisera vĂ„ra varor. Vi vill att kunderna ska kunna göra aktiva val. Vi producenter lĂ€gger ned vĂ„r sjĂ€l i att producera, och dĂ„ vill vi att kunderna ska hitta vĂ„ra varor.

Han tycker att de tre största matjÀttarna Ica, Coop och Axfood, som tillsammans har 90 procent av dagligvarumarknaden, Àr en del av nÄgot osunt. Konkurrensen Àr för dÄlig och det gör att producenterna klÀms.

– De flesta konsumenter vet inte om att det Ă€r sĂ„ hĂ€r med kedjornas egna varumĂ€rken, sĂ€ger Jan Thulin.

Fakta: Kedjornas egna varumÀrken

Alla de tre stora kedjorna har egna varumĂ€rken, som Icas Ica Basic, Coops Änglamark och Axfoods Garant.

Varorna som sÀljs under det egna varumÀrket köps in frÄn olika producenter.

UngefÀr en tredjedel av varorna i butikerna utgörs av egna varumÀrken.

Under det senaste Äret, dÄ matpriserna har ökat sÄ mycket, har butikernas egna mÀrken ökat mer i pris Àn snittet, enligt den oberoende sajten Matpriskollen.

PÄ tolv mÄnader, frÄn 1 april 2022 till och med mars 2023, har priserna pÄ dagligvaror ökat 13,3 procent. För butikskedjornas egna mÀrken var prisökningen 13,6 procent.

KĂ€lla: Svensk Dagligvaruhandel, Matpriskollen


Fakta: Mylla

Mylla sÀljer direkt frÄn producent till konsument via en hemsida, och bildades av producenter 2019. Framför allt sÀljer Mylla i södra Sverige, men ocksÄ i viss utstrÀckning i Stockholms- och GöteborgsomrÄdena.

Omkring 120 producenter Àr med, men fler kommer till och Mylla vÀxer. OmsÀttningen ligger pÄ mellan 25 och 27 miljoner kronor, men under 2023 har försÀljningen ökat 230 procent.

KĂ€lla: Mylla

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!