ResenÀrer som fÄr sina flyg instÀllda pÄ grund av SAS-strejken har rÀtt att fÄ pengarna tillbaka.
Utöver det har de rÀtt till kompensation enligt EU:s flygpassagerarförordning, med upp till 600 euro, cirka 6 000 kronor.
SĂ„ ser det normalt ut.
Men att SAS nu befinner sig under amerikanskt konkursskydd, i ett sÄ kallat chapter 11-förfarande, skulle kunna pÄverka utbetalningarna framÄt.
Konsumentverket hÀnvisar till SAS
Hevi Aziz, jurist pÄ Konsumentverket som specifikt jobbar med resefrÄgor, sÀger att myndigheten inte vet vad som gÀller eftersom Konsumentverket inte har kunskaper i amerikansk konkurrensrÀtt.
ââVi hĂ€nvisar dĂ€rför till SAS. De har uttalat att kundernas resor inte ska pĂ„verkas av ansökan av konkursskydd, sĂ„ vi hĂ€nvisar till företaget kring vad som gĂ€ller, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââDet jag dĂ€remot kan sĂ€ga Ă€r att eftersom det inte Ă€r en rekonstruktion i Sverige utan ett konkursskydd i USA sĂ„ omfattas det inte av flygpassagerarförordningen i Europa. Den gĂ€ller alltsĂ„ inte i den hĂ€r situationen, de vanliga rĂ€ttigheterna gĂ€ller inte.
TT: Den sÀtts alltsÄ ur spel?
ââJa, för tillfĂ€llet kan man inte tillĂ€mpa flygpassagerarförordningen i den hĂ€r situationen. Men vi hĂ€nvisar till SAS uttalanden nĂ€r det kommer till ersĂ€ttning och kompensation.
Ăven Marie Karlsson Tuula, professor i civilrĂ€tt vid Karlstad universitet som forskat pĂ„ svensk och amerikansk insolvensrĂ€tt, sĂ€ger att det amerikanska konkursskyddet med största sannolikhet trumfar EU-rĂ€tten. Det enligt "lex specialis" som innebĂ€r att den mer specifika lagen gĂ€ller. Men juridiken Ă€r komplicerad.
ââVem som fĂ„r betalt kan sedan ocksĂ„ bero pĂ„ nĂ€r fordringen kom in, det kan bli sĂ„ att de som kom in innan chapter 11-processen fĂ„r svĂ„rare att fĂ„ betalt Ă€n de som kommer in efterĂ„t. Sen kan det vara sĂ„ att SAS betalar Ă€ndĂ„, sĂ€ger hon.
Skulder kan skrivas ned
AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mndens (ARN) generaldirektör Marcus Isgren ger en delvis annan bild. Ăven om ocksĂ„ han tycker att lĂ€get Ă€r oklart.
ââEU-förordningen gĂ€ller oavsett om ett bolag omfattas av chapter 11, eller företagsrekonstruktion i Sverige eller nĂ„gon annanstans, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââMen precis som hĂ€nde med Norwegian och Bra hĂ€rom Ă„ret sĂ„ kan rĂ€tten att fĂ„ ut pengar pĂ„verkas av besluten inom sjĂ€lva förfarandet i samband med rekonstruktionen.
Ett ackord kan till exempel innebÀra att alla skulder ska skrivas ned till 20 procent. Den som dÄ skulle fÄ en kompensation pÄ 4 000 kronor fÄr bara 20 procent av det.
ââDet som pĂ„verkas Ă€r konsumentens möjlighet att fĂ„ tillbaka hela beloppet, men utgĂ„ngspunkten Ă€r att förordningen gĂ€ller. Men ingenting Ă€r sĂ€kert innan man har pengarna pĂ„ kontot.
För SAS, som redan Àr i en tuff ekonomisk sits och som enligt vd Anko van der Werff förlorar upp till 130 miljoner kronor per dag, kan kompensationerna bli ytterligare en ekonomisk smÀll.
Han uppger dock för TT att utbetalningar och kompensationer kommer att betalas som vanligt.
ââAlla kompensationsregler fortsĂ€tter att gĂ€lla under chapter 11-förfarandet, sĂ€ger han.