NedĂ„t i juli för Volvo Cars – pandemin spökar

Volvo Cars försÀljning sjönk i juli, jÀmfört med förra Äret. Men det Àr inte förvÄnande. Pandemin spökar i siffrorna. Juli 2020 var en mÄnad med ovanligt stor försÀljning, nÀr mÄnga lÀnder lÀttade sina coronarestriktioner.

Volvo Cars försÀljning sjönk med nio procent i juli, men jÀmförelsen görs med en ovanligt stark mÄnad i|fjol. Arkivbild.

Volvo Cars försÀljning sjönk med nio procent i juli, men jÀmförelsen görs med en ovanligt stark mÄnad i|fjol. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ekonomi2021-08-04 09:20

Volvo sĂ„lde 8,7 procent fĂ€rre bilar vĂ€rlden över förra mĂ„naden Ă€n i juli 2020. Men om vi i stĂ€llet jĂ€mför med det mer normala Ă„ret 2019, sĂ„ var försĂ€ljningen nu i juli en ökning med drygt fyra procent.

– Det har varit en vĂ€ldigt speciell situation, konstaterar Maria Dagman, presstalesperson pĂ„ Volvo Cars.

Under Ärets sju första mÄnader som helhet har Volvo sÄlt nÀstan 32 procent fler bilar i Är Àn samma tid förra Äret. Men dÄ ska man komma ihÄg att mÄnga lÀnder var till stor del stÀngda under en del av första halvÄret 2020, nÀr pandemins framfart skulle begrÀnsas med restriktioner.

JÀmfört med 2019 Àr Volvos ökning under Ärets sju första mÄnader knappt elva procent.

Brist pÄ halvledare

Men nÀr pandemin nu Àr mera under kontroll, har bilbranschen fÄtt ett annat problem: bristen pÄ halvledare.

– Nu börjar den mĂ€rkas i försĂ€ljningssiffrorna, sĂ€ger Maria Dagman.

– Halvledare ingĂ„r i mĂ„nga komponenter som man behöver för att bygga en bil, tillĂ€gger hon.

I praktiken Àr det ofta underleverantörer som inte kan fÄ tag pÄ halvledarmaterial, och dÀrför inte kan leverera komponenter som önskvÀrt till bilfabrikerna.

Halvledare Àr material som leder elektricitet "halvbra", till exempel kisel. SÄdana material anvÀnds mycket i elektronik, inte minst i moderna bilar.

UppÄt i USA

Det stora glÀdjeÀmnet för Volvo i julisiffrorna Àr försÀljningen i USA. Den steg med 19 procent, vilket ger en ökning med 42 procent under Ärets sju första mÄnader. (27 procent jÀmfört med 2019.)

Suvarna XC60 och XC90 Àr Volvos flaggskepp i USA.

FörsÀljningen i Europa Àr inte pÄ samma nivÄ som före pandemin, Àven om siffran för Ärets sju första mÄnader Àr 24 procent uppÄt, jÀmfört med 2020.

43 procent av Volvobilarna som sÄldes i Europa under juli var laddbara. Motsvarande siffra globalt var 25 procent.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!