Spotpriset för att frakta en 40-fots container frÄn Asien till USA toppade kring 20 000 dollar i fjol, i princip tio gÄnger högre Àn för nÄgra Är sedan. Pristrycket har avtagit frÄn toppen, men Àr kvar kring 14 000 dollar per container.
Och pÄ terminsmarknaden, dÀr framtida fraktkontrakt handlas, ser priserna fortsatt höga ut framöver.
"De utnyttjar vÄr desperation"
Stora aktörer som amerikanska Walmart eller Ikea kan till följd av sina stora volymer pressa priserna nÀr de köper frakter. Men det Àr vÀrre för smÄ import- och exportföretag, sÀrskilt i fattiga lÀnder, som har svÄrt att föra kostnader för högre fraktpriser vidare till sina kunder.
ââSmĂ„ och medelstora företag pĂ„verkas negativt, sĂ€ger Amruth Raj, vd för Green Gardens, en grönsaksproducent baserad i Indien, vars export till Europa rasat dĂ„ det Ă€r fĂ„ som Ă€r beredda att betala för de höga fraktpriserna.
Raj Àr kritisk mot hur marknaden för sjöfrakt fungerar, dÀr nÄgra fÄ stora aktörer sÀtter priserna pÄ en marknad dÀr det Àr svÄrt för enskilda lÀnder att utöva tillsyn för att begrÀnsa kartellbildning och upprÀtthÄlla konkurrensen.
ââDe utnyttjar vĂ„r desperation, tillĂ€gger han.
Nio Ärsvinster pÄ ett Är
Den danska containerjÀtten AP MÞller-MÊrsk Àr pÄ vÀg att redovisa en Ärsvinst som vÀntas överstiga de nio föregÄende Ärens samlade vinster och aktien i det Köpenhamsbaserade bolaget Àr pÄ rekordnivÄer.
Tyska Hapag-Lloyds aktie Àr ocksÄ pÄ rekordnivÄer.
Nummer ett pĂ„ fraktmarknaden i vĂ€rlden â Mediterranean Shipping â tĂ€ljer ocksĂ„ guld med kniv. Men insynen i bolagets finanser Ă€r inte lika god som hos de börsnoterade konkurrenterna, dĂ„ det Ă€r ett privatĂ€gt bolag med sĂ€te i Schweiz, kontrollerat av den italienska Aponte-familjen.
Enligt den brittiska branschföreningen International Freight Association domineras 85 procent av den globala fraktkapaciteten i dag av tio rederier i Asien och Europa. För 20 Är sedan var maktkoncentrationen betydligt mindre. DÄ kontrollerade de 20 största rederierna omkring hÀlften av den globala kapaciteten.