FĂ€rre handlar – bĂ„de i butik och digitalt

OmsÀttningen för svensk e-handel fortsÀtter nedÄt och minskade med Ätta procent under maj, visar Svensk Handels e-handelsindikator.

Svenskar handlar allt mindre bÄde pÄ internet och i fysiska butiker. NivÄerna Àr dock inte lika lÄga som i början av pandemin.

Svenskar handlar allt mindre bÄde pÄ internet och i fysiska butiker. NivÄerna Àr dock inte lika lÄga som i början av pandemin.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Ekonomi2022-06-16 06:55

De tre föregÄende mÄnaderna var Ànnu rödare för branschen, i snitt minskade omsÀttningen med 16 procent per mÄnad.

Dagligvaruhandeln dÀremot ser ökade intÀkter och rapporterar att försÀljningen ökade med 4,0 procent under maj, enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex. Det beror dock pÄ ökade livsmedelspriser. Prisutvecklingen pÄ livsmedel gÄr snabbare nu Àn pÄ 30 Är och uppgick under mÄnaden till 8,8 procent och rÀknar man bort prisökningen sÄ backar försÀljningen med 4,4 procent.

Det som sticker ut i dagligvaruindexet Àr att försÀljningen i e-handeln, som i och för sig bara utgör 4,5 procent av dagligvaruhandeln, minskade med 26,8 procent i maj. Hemleveranserna minskade med 16,8 procent och upphÀmtning i butik med 36,3 procent.

"E-handelns omsÀttning fortsÀtter att falla tillbaka frÄn höga nivÄer men ligger fortfarande markant högre Àn före pandemin", sÀger Johan Davidson, chefsekonom pÄ Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!