Det har skett tydliga förÀndringar i hur vi handlar mat i takt med att priserna stigit.
Det vittnar en rad aktörer som TT talat med om.
Enligt Magnus WÄhlander, vd för Coop Mitt, har försÀljningen av det egna lÄgprismÀrket Coop Xtra ökat med 30 procent och kampanjvarorna sÀljer som smör.
ââMan köper till exempel mindre av det finaste köttet och av fĂ€rsk fisk, sĂ„dant med lite guldkant, sĂ€ger han.
Det Àr en utveckling som Josefin Lundmark, marknadsdirektör pÄ Ica Sverige, ocksÄ kÀnner igen.
ââTill exempel köper vi mindre kött som oxfilĂ© och biff, men mer fĂ€rs och falukorv. Man vĂ€ljer billigare alternativ helt enkelt, sĂ€ger hon.
Allt som Àr pÄ kampanj gÄr ocksÄ Ät pÄ ett annat sÀtt Àn tidigare, enligt Lundmark.
VÀljer utlÀndskt kött
Att svenskarna nu köper billigare kött syns ocksÄ i Jordbruksverkets statistik. Under de första nio mÄnaderna 2022 ökade importen av kött markant i Sverige, enligt myndigheten.
Till exempel importerades 10 procent mer nötkött jÀmfört med samma period Äret innan.
Statistiken för helĂ„ret Ă€r inte klar Ă€n, men trenden kommer att vara densamma, enligt Ă sa Lannhard Ăberg, jordbrukspolitisk utredare pĂ„ Jordbruksverket.
ââAtt köpa svenskt har legat i topp i flera Ă„r, men nu Ă€r det lite mer att man mĂ„ste se om sitt eget hus ekonomiskt och leta lĂ„ga priser, sĂ€ger hon.
Eftersom svenskarna faktiskt konsumerar mer kött Ă€n pĂ„ mĂ„nga Ă„r tyder siffrorna pĂ„ att konsumenterna nu hellre vĂ€ljer billigare utlĂ€ndskt kött Ă€n att byta ut det mot en helt annan vara, enligt Lannhard Ăberg.
Men den ökande importen har inte enbart med konsumenternas val i köttdisken att göra. Den pĂ„verkas ocksĂ„ av att restaurangerna nu fullt ut kommit igĂ„ng med sin verksamhet efter pandemin, enligt Ă sa Lannhard Ăberg.
"Inte mÀrket som styr"
En annan förÀndring, som bÄde Ica och Coop noterat, Àr att vi köper fÀrre varor Àn tidigare.
ââVi ser att försĂ€ljningen av frukt och grönt har mattats av delvis, det kanske Ă€r sĂ„ att man vĂ€ljer fĂ€rre tomater, fĂ€rre Ă€pplen, fĂ€rre gurkor. Ibland kan vi till och med se att man köper mindre förpackningar, sĂ€ger Josefin Lundmark pĂ„ Ica.
Tidigare har kunder kunnat slÀnga ner tio tomater i varukorgen utan att tÀnka sÄ mycket pÄ det. Nu köper man inte mer Àn det man tror att man kommer göra av med, enligt Magnus WÄhlander.
ââDet finns sĂ„klart en positiv sida av det, det kan minska matsvinnet, sĂ€ger han.