Volvo Cars har slÀppt sitt första bokslut sedan börsnoteringen i höstas. För helÄret blev omsÀttningen och lönsamheten den högsta nÄgonsin.
ââJag Ă€r jĂ€ttestolt för helĂ„ret, vi har en rekordmarknadsandel, sĂ€ger Björn Annwall till TT.
Men sista kvartalet blev rejÀlt sÀmre. Produktionsstörningar spökar nÀr komponenter saknas för hela bilindustrin. FörsÀljningen sjönk med 20 procent, rÀknat i antal bilar.
ââVi fĂ„r enskilda stoppdagar och vi mĂ„ste ibland dra ner pĂ„ kapaciteten, sĂ€ger Annwall.
Och det Àr inte över Ànnu.
ââDet hĂ„ller definitivt pĂ„ fortfarande, men vi rĂ€knar med att det blir gradvis bĂ€ttre.
Höjt pris
Inflationen leder samtidigt till fördyringar, men Volvo Cars tar ut allt pÄ bilköparna.
ââJa, det gör vi, sĂ€ger Annwall.
EfterfrÄgan Àr sÄ pass stark, och Volvo Cars kunder Àr kanske inte de mest priskÀnsliga.
Rörelsevinsten för kvartalet landade pÄ 3,7 miljarder kronor, betydligt lÀgre Àn samma period föregÄende Är och ocksÄ lÀgre Àn vad analytikerna hade spÄtt, vilket Björn Annwall anser hÀnger ihop med förÀndrad redovisning av dotterbolaget Polestar som drar ner resultatet.
ââUnderliggande Ă€r det stabilt, sĂ€ger han.
Och helÄret blev sÄ starkt sÄ att bonuskriterierna slÄr igenom fullt ut, vilket innebÀr att personalen fÄr en extra mÄnadslön i bonus, enligt Björn Annwall.
Kursen sjunker
Att drivmedelspriserna stigit kraftigt senaste halvÄret har inte fÄtt nÄgon större effekt pÄ Volvo Cars försÀljning, vare sig totalt eller att efterfrÄgan pÄ elbilarna skulle fÄ en extra skjuts, det Àr andra faktorer som spelar in betydligt mer.
ââDet Ă€r inte sĂ„ himla mycket diskussion kopplat till drivmedelspriset i dag, sĂ€ger Björn Annwall.
Bolaget börsnoterades i oktober förra Äret och blev snabbt en smÄspararfavorit. Aktien har bland annat över 100 000 Àgare hos Avanza och aktien har gÄtt starkt sedan dess. PÄ fredagsmorgonen sjönk kursen med runt fyra procent till knappt 71 kronor, jÀmfört med teckningskursen pÄ 53 kronor i höstas.
Som vÀntat blir det ingen utdelning till aktieÀgarna. Pengarna behövs för att stÀlla om Volvo Cars till att bara tillverka rena elbilar till 2030.