I dag har Svenska KraftnĂ€t, en myndighet med ansvar för de svenska el-motorvĂ€garna, omkring 900 anstĂ€llda, bara det en fördubbling pĂ„ nĂ„gra Ă„r. Under 2022â2024 ska den siffran upp till 1 700.
ââDrivkraften bakom det hĂ€r Ă€r ju hela energiomstĂ€llningen, sĂ€ger Lotta Medelius-Bredhe.
Nya kontor
Nya kontor Àr pÄ gÄng, ett i LuleÄ och ett i Göteborg, utöver de som finns i dag i Sundsvall, SollefteÄ och huvudkontoret i Sundbyberg, utanför Stockholm. Och det kan bli fler, enligt Medelius-Bredhe.
Men det blir inte lÀtt. Konkurrensen om personalen Àr hÄrd. Hela branschen vill anstÀlla elingenjörer, IT-specialister och miljökompetens. Det behövs ocksÄ kunnigt folk pÄ havsbaserad kabeldragning till de planerade vindkraftsparkerna.
ââDet Ă€r en utmaning för hela energibranschen, sĂ€ger hon.
Svenska KraftnÀt ska investera omkring 100 miljarder kronor de nÀrmaste tio Ären, i bÄde nya elnÀt för att möta utbyggnaden av ny elproduktion och ny elanvÀndning, bland annat i norra Norrland, men ocksÄ för att byta ut det befintliga stamnÀtet som börjar bli gammalt.
Klarar inte uppdraget
Listan pÄ vad myndigheten ska klara av vÀxer. Och kritiker tycker att Svenska KraftnÀt har varit saktfÀrdig. Men mycket överklagas, försvarar sig myndigheten med.
ââDet gĂ„r inte alltid i den takt vi vill, sĂ€ger Lotta Medelius-Bredhe.
I dag klarar exempelvis inte myndigheten sitt uppdrag vad gÀller överföring av el mellan landsÀndarna, med bland annat stora prisskillnader pÄ el som följd. Svenska KraftnÀt har bland annat begÀrt undantag frÄn reglerna om hur mycket el som minst mÄste kunna transporteras i motorvÀgskablarna, detta för att inte Àventyra driften i nÀten.
Men den andra elmyndigheten Energimarknadsinspektionen gav nyligen Svenska KraftnÀt baklÀxa, vilket innebÀr att arbetet mÄste snabbas upp för att komma till rÀtta med problemet.