PÄ frÄgan frÄn TT om vilka möjligheterna Àr att fÄ godkÀnt av kommissionen och sedan klartecken frÄn samtliga av de övriga 26 medlemslÀnderna svarar Damberg:
â Jag kan inte gissa, jag tror att kommissionen Ă€r angelĂ€gen om att komma i mĂ„l men det Ă€r ocksĂ„ 26 lĂ€nder som ska sĂ€ga ja.
Och det Àr omöjligt att, enligt honom, uttala sig om hur lÄng tid processen kan ta.
Ansökan innebÀr att regeringen ber om ett undantag frÄn de lÀgstanivÄer pÄ energiskatt för bensin och diesel som faststÀlls i EU:s energiskattedirektiv. Oppositionen i riksdagen har begÀrt att Damberg ska göra det, i ett tillkÀnnagivande.
Under miniminivÄn
Den 1 maj sÀnktes energiskatten till miniminivÄn men regeringen ansöker nu om att gÄ under den, ja att helt fÄ ta bort skatten i tre mÄnader.
MajsÀnkningen innebar totalt att priset pÄ macken den dagen sÀnktes med cirka 1 krona och 80 öre per liter pÄ bÄde bensin och diesel. SÀnkningen ska vara i fem mÄnader.
Det inbegrep de 50 öre som redan hade beslutats. De örena fanns med i budgetförslaget för 2022 frÄn Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna som riksdagen röstade för i vintras.
Till LagrÄdet
Tidigare har regeringen spelat ner möjligheterna att tillfÀlligt sÀnka skatten ytterligare och att motstÄndet Àr stort bland mÄnga av EU:s medlemslÀnder.
För snart tvÄ veckor sedan kom dock EU-kommissionen med riktlinjer för tillfÀlliga skattejusteringar för drivmedel, eller ersÀttningar direkt till medborgarna, för att mildra de höga energipriserna. DÄ framhöll kommissionen att det kan, i exceptionella lÀgen, vara möjligt att fÄ ett undantag för att gÄ ner under minimiskattenivÄerna.
HÀromdagen skickade Mikael Damberg sitt alternativ till att sÀnka skatten ytterligare till LagrÄdet. Det innebÀr att alla bilÀgare ska fÄ en engÄngsersÀttning pÄ 1 000 kronor, de som bor i vissa glesbygdsomrÄden 1 500 kronor, i kompensation för höga brÀnslepriser.