Lansering i Sverige föregicks av Är av spekulationer. Amazon Àr fortfarande hemlighetsfullt nÀr det kommer till att dela med sig av siffror. DÀrför Àr det svÄrt att veta om det gÄtt som vÀntat sedan lanseringen i Sverige för snart tvÄ Är sedan.
ââSverige Ă€r ett fantastiskt land sett till hur mĂ€nniskor anvĂ€nder ny teknik och internet. E-handeln Ă€r helt integrerad i mĂ€nniskors liv. Det Ă€r en perfekt start att komma till ett sĂ„dant land dĂ€r tröskeln Ă€r sĂ„ pass lĂ„g, sĂ€ger Sverige-chefen Gulfem Toygar.
Inte mÀrkt av nedgÄng
Under vÄren har flera e-handelsföretag fÄr se tillvÀxten krympa jÀmfört med ett Är tidigare. Bara i maj backade omsÀttningen för svensk e-handel med 8 procent, enligt siffror frÄn Svensk Handel.
Gulfem Toygar menar dock att Amazon inte mÀrkt av det.
ââVĂ„ra kunder hĂ€r verkar gilla oss, vi har inte sett nĂ„gon nedgĂ„ng i Sverige, sĂ€ger hon.
I september förra Äret rullade Amazon ut sin tjÀnst Prime. Det Àr en prenumerationstjÀnst som lovar gratis leverans samma dag, dÀr Àven strömningstjÀnsten Amazon Prime ingÄr.
Enligt Gulfem Toygar Àr nÀsta steg för svenska Amazon lanseringen av reafesten Prime Day, som Àger rum i mitten av juli.
ââPrime Day Ă€r vĂ€ldigt viktigt för Amazon. Det Ă€r en milstolpe för oss att vi nu lanserar det i Sverige, sĂ€ger hon.
För att ta del av rabatterna mÄste kunderna vara Prime-medlemmar. Hur mÄnga sÄdana Amazon har i Sverige i nulÀget vill Gulfem Toygar inte avslöja.
Ingen jÀttespelare i Sverige
Inför Amazons intÄg i Sverige pratades det mycket i e-handelskretsar om hur pass tuff konkurrens det skulle bli för svenska e-handlare.
I Tyskland till exempel Àr bolaget den största enskilda e-handlaren. Bara 2021 sÄlde Amazon för 37 miljarder dollar i landet, vilket var en ökning med 26 procent frÄn Äret innan.
I december visade en rapport frÄn Ekonomihögskolan att endast tvÄ av tio svenskar hade handlat pÄ Amazon i Sverige drygt ett Är efter start.
Enligt Arne B Arnesson, e-handelsrÄdgivare pÄ Svensk digital handel, har Amazon knappast blivit nÄgon jÀttespelare i Sverige pÄ tvÄ Är.
ââDet Ă€r inte sĂ„ konstigt. E-handeln Ă€r sĂ„ fantastiskt utvecklad i Sverige, dĂ„ tar det lĂ„ng tid att etablera sig. Det har de sĂ€kert varit medvetna om, men sakta men sĂ€kert tror jag att de fĂ„r med sig svenska handlare pĂ„ sin plattform, sĂ€ger han.
Han tycker Amazons frÀmsta bidrag hittills Àr att mÄnga handlare har upptÀckt marknadsplatser som en kanal, och inte bara Amazon utan Àven andra sÀllen.
ââOm du sĂ€ljer via en marknadsplats sĂ„ nĂ„r du lĂ€ttare ut internationellt Ă€n om du ska behöva lĂ€gga stora pengar pĂ„ att marknadsföra din egna webbshop. Det har mĂ„nga fĂ„tt upp ögonen för nu tack vara Amazon, sĂ€ger Arne B Andersson.
SmÄföretagen viktiga för affÀren
Enligt Gulfem Toygar stÄr smÄ till medelstora företag för hÀlften av det som sÀljs pÄ svenska Amazon. Sedan starten har antalet produkter pÄ den svenska plattformen gÄtt frÄn 150 till 350 miljoner.
ââVi har tagit med oss kunskapen frĂ„n Amazon men jobbar nĂ€ra vĂ„ra svenska kunder och lyssnar pĂ„ deras feedback.
TT: Hur stor marknadsandel planerar ni att ta av den svenska e-handeln?
ââPĂ„ Amazon tittar vi inte pĂ„ andelar pĂ„ det sĂ€ttet, vi tittar pĂ„ hur vi kan göra det bĂ€sta möjliga för för vĂ„ra kunder. Vi tror att om fokus ligger pĂ„ det sĂ„ fĂ„r vi ocksĂ„ fler smĂ„ till medelstora företag som vill sĂ€lja pĂ„ plattformen. De Ă€r vĂ€ldigt viktiga för vĂ„r affĂ€r, sĂ€ger hon.
RÀttelse: I en tidigare version uppgavs felaktigt att Amazon inte sÀljer egna prylar, utan bara produkter frÄn andra handlare.