Det blev inget nytt Saltsjöbadsavtal (tecknat 1938) â ett nytt huvudavtal som skulle reglera spelreglerna och anstĂ€llningsskyddet pĂ„ svensk arbetsmarknad. Natten mot torsdagen bröt förhandlingarna mellan arbetsmarknadens parter samman.
Ingen av parterna vill officiellt peka ut en specifik frÄga som orsak till att det inte gick att enas. Det var helheten.
Dubbelt sÄ mÄnga
Men det Àr inte hela sanningen, enligt kÀllor TT talat med. Svenskt NÀringslivs förhandlare hade in i det sista ultimata krav pÄ, ur fackens synvinkel, kraftiga försÀmringar i turordningsreglerna, klart sÀmre Àn politikerutredningen som anger rÀtt för arbetsgivarna vid uppsÀgningar att undanta fem personer frÄn listan sist in först ut.
ââTyp dubbelt sĂ„ mĂ„nga, sĂ€ger kĂ€llan som sĂ€ger att arbetsgivarna helt logiskt lutat sig mycket mot politikernas utredningsförslag som redan gĂ„tt i företagens riktning.
Ăven hĂ„rda krav pĂ„ lĂ€ttnader i reglerna för uppsĂ€gning av personliga skĂ€l lĂ„g kvar pĂ„ bordet. SĂ„ ur LO:s perspektiv var det inte svĂ„rt för alla förbund att sĂ€ga nej.
ââDet sprack inte pĂ„ att LO-förbunden inte var överens, det var för att parterna inte kom Ă€nda fram i sina respektive frĂ„gor, LO-förbunden var helt eniga, sĂ€ger Transports ordförande Tommy Wreeth.
BÀst i vÀrlden
Svenskt NÀringslivs förhandlingschef Mattias Dahl bekrÀftar att de haft hÄrda krav, utan att kommentera TT:s uppgifter i detalj. BÄgen var hÄrt spÀnd frÄn bÄda hÄll, enligt Dahl.
ââDet Ă€r inget snack om att vĂ„ra krav var betydande och lĂ„ngtgĂ„ende, som hade inneburit nödvĂ€ndiga och genomgripande förĂ€ndringar. Men det hade facken ocksĂ„, sĂ€ger han och pekar framför allt pĂ„ det ekonomiska trygghetspaketet, omstĂ€llningsavtal, för anstĂ€llda mellan jobb.
ââDet skulle ha inneburit att alla tjĂ€nstemĂ€n och arbetare i Sverige skulle ha haft det bĂ€sta omstĂ€llningspaketet, Ă€ven under pĂ„gĂ„ende anstĂ€llning, i vĂ€rlden, finansierat av arbetsgivarna, sĂ€ger Dahl.
StÄ till svars
LO skyller mycket av misslyckandet pÄ politikerna och dess utredning som legat som en vÄt filt över förhandlingarna.
ââVi kommer aldrig att acceptera att de hĂ€r förslagen blir verklighet, sĂ€ger LO-basen Susanna Gideonsson.
Nu landar alltsÄ bollen i politikernas knÀ, enligt det avtal regeringen har med samarbetspartierna C och L om att Àndra lagen kring arbetsrÀtten om inte parterna sjÀlva klarar det. Det Àr viktigt att de nu tar sitt ansvar och inte genomför försÀmringar, enligt Martin Linder, ordförande för tjÀnstemannakartellen PTK.
ââNu fĂ„r de stĂ„ till svars inför vĂ€ljarna för det hĂ€r.
Lyfts in i lönerörelsen
NÀr avtalet uteblev blir fackens frÄgor om ökad anstÀllningstrygghet extra viktiga i den förestÄende lönerörelse som börjar i dagarna, enligt LO. Strejkfönstret öppnar igen nÀr kollektivavtalen löper ut. Lönerörelsen kan komma att bli mer spÀnnande Àn pÄ lÀnge med fler stridsfrÄgor Àn vanligt.
ââSjĂ€lvklart kommer vi alltid ta fighten för att öka tryggheten, sĂ€ger Susanna Gideonsson.
Kommunals Tobias Baudin fyller i:
ââDet Ă€r ingen högoddsare att Kommunal kommer att göra det. Vi kommer att driva pĂ„ för fler trygga anstĂ€llningar.
En del av de frÄgor som var föremÄl för las-förhandlingarna kan nu i stÀllet bli frÄgor i den ordinarie avtalsrörelsen, enligt LO-facket Seko:
Svenska modellen
"FrÄgan om hyvling Àr en sÄdan frÄga, det vill sÀga att en arbetsgivare kan tvinga anstÀllda att gÄ ned frÄn heltid till deltid. Senast förra veckan meddelade Arriva som driver PÄgatÄgen i SkÄne att man tÀnker hyvla 250 anstÀllda. Tackar man nej till att gÄ ned i arbetstid och lön riskerar man att bli av med jobbet. Detta Àr ett exempel pÄ frÄga som vi nu kan behöva köra i avtalsrörelsen", skriver Seko-basen Valle Karlsson i en kommentar.
Att förhandlingarna har kraschat betyder att politikerna nu trÀder in pÄ banan, nÄgot kritikerna hÀvdar skadar den svenska modellen dÀr fack och arbetsgivare normalt gör upp om villkoren pÄ svensk arbetsmarknad.
Men det Àr att dra för lÄngtgÄende slutsatser, tycker Martin Linder. Svenska modellen stÄr fortsatt stark, enligt honom.