De senaste veckorna har både MQ och Kappahl redovisat förlusttyngda kvartal, och under morgonen kom ytterligare ett exempel.

Klädkoncernen RNB, Retail and Brands, som bland annat driver kedjorna Polarn o Pyret och Brothers, kom med sina siffror för det andra kvartalet. Resultat före skatt landade på minus 37 miljoner kronor, vilket kan jämföras med förra årets resultat på 1 miljon kronor.

Å ena sidan är det en vikande efterfrågan till följd av ökad konkurrens som digitaliseringen medför, dessutom har valutan försvagats vilket innebär att inköpspriserna höjs. Eftersom modebolagen är konkurrensutsatta kan de inte kompensera för det genom att höja priserna, säger Emma Hernell, vice vd för HUI Research.

Många åtgärder vidtas

MQ har sedan tidigare tvingats stänga igen en fjärdedel av kedjans Joy-butiker, och i samband med Kappahls senaste rapport meddelades att ett 20-tal av kedjans olönsamma butiker ska stängas.

Även tjänster försvinner. I måndags varslade kedjan Gina Tricot 30 tjänster, Kappahl meddelade nyligen att ett 50-tal av kedjans administrativa tjänster kapas, och i början av året stängde MQ sitt huvudkontor vilket ledde till att 25 tjänster rök.

Att man säger upp och varslar handlar dels om att man har för stor kostnadskostym, och dels att man behöver kompetensväxla. Vi ser generellt i handeln att det krävs mer digital kompetens och digitala marknadsförare, vilket hänger ihop med den ökade e-handeln och digitaliseringen.

Fler rapporter att vänta

Något positivare löd H&M:s försäljningssiffror för det första kvartalet, där ökningen låg på fyra procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. På fredag presenterar bolaget sina delårssiffror, och enligt analytiker är klädjätten inte befriad från problemen.

Vi tror att rörelseresultatet minskar med mer än 40 procent jämfört med fjolåret, och då ska man komma ihåg att det inte heller var något fantastiskt kvartal, säger Esbjörn Lundevall, analyschef för SEB:s aktiehandel.

TT: H&M fortsätter att öppna nya butiker, skulle man behöva bromsa in?

Ja, vi tror absolut det. I fjol fanns det fog att säga att det var ogynnsamt väder, men tittar man på Q4:an från e-handelsaktörer som Zalando och Boozt ser man tydligt att det inte är något fel på efterfrågan. Om vädret spökade skulle det slå mot alla, men grundproblematiken ligger i att man är en fysisk butikskedja.