Export Race i 32 timmar är Almis nya recept för att stärka företagare som vill börja exportera sina varor och tjänster.

I går började den intensiva affärsutvecklingsprocessen med hjälp av flertalet konsulter och där deltagarna, som handplockats av Almi, bor tillsammans på Novi Resort.

– Som företagare har man oftast fullt upp med sitt och det är svårt att hitta tid och strategier till att internationalisera sina varor och tjänster. Därför har vi låst in dem så att de fullt ut ska kunna fokusera och få bättre förutsättningar för att ta steget. Vår förhoppning är att de går härifrån med en exportplan, säger Juliana Falke, vd för Almi företagspartner på Gotland.

Artikelbild

| Juliana Falke, vd för Almi företagspartner på Gotland.

På kort tid har projektet satts ihop och det är Almi som själva handplockat företagare som de anser har potential till att börja exportera. Deltagarna har alla olika bakgrund och sysslar med allt från turistnäring till livsmedel och möbeltillverkning.

Målet med de här två dagarna är att arbeta fram underlag för beslut och aktiviteter inför företagarnas framtida export.

Konsulterna kommer från Innovation Planet och har flera och olika erfarenheter av export. Under onsdagen inledde de med att lyfta gemensamma problem bland de gotländska företagen, för att senare komma in mer i detalj på varje enskilt företags problem och funderingar.

Sara Högblom driver Pattern & Grading Sweden AB med butiken Esther & Inez i Visby. Hon arbetar dels som konsult inom mode och design och har dessutom ett eget märke som hon vill börja exportera.

– Jag har haft tankar på export i bakhuvudet under väldigt lång tid och min förhoppning är att komma igång under nästa år. Jag har drivit butik nu i tre år och det är ju dessvärre inte riktigt bärbart året runt på Gotland. Därför har jag haft konsultandet som ett andra ben att stå på, men nu måste jag göra ett val. För mig handlar det mycket om att våga ta steget. Det är stora utmaningar och mycket som man behöver kunna, säger hon.

Det är första gången som det här projektet anordnas, och Juliana Falke ser med spänning fram emot att utvärdera konceptet.

– Den gotländska exporten är väldigt låg. Vi är sämst i Sverige och måste få igång den. När vi är klara här ska vi utvärdera och se om det varit framgångsrikt. I sådana fall ska vi fundera på om vi kan köra flera omgångar, säger hon.