Vet vi verkligen vad Almedalsveckan ger för hela ön?

Turism & besöksnÀring2022-01-10 06:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Debatt

Erik Fransson skriver i sin ledare den 29 december att vi vet ju Almedalsveckans betydelse för gotlĂ€ndska företag. DĂ„ kommer min följdfrĂ„ga. Vet vi verkligen vad Almedalsveckan och Medeltidsveckan ger hela ön? 

Erik gör ett konstaterande som mĂ„nga pĂ„ ön har gjort till en sanning, precis som hela besöksnĂ€ringens betydelse har varit som helt plötsligt fick lite pyspunka efter nĂ€ringens egen utredning. NĂ€r de gĂ€ller Almedalsveckan sĂ„ kan man se pĂ„ rekord-resesiffrorna för 2019 och jĂ€mföra med siffrorna för 2021. DĂ„ ser man att det var fler som reste den veckan som Almedalsveckan var instĂ€lld. UngefĂ€r samma sak kunde man se nĂ€r Medeltidsveckan var instĂ€lld 2020. Detta Ă„r sĂ„ tappade vecka 28–32 cirka 22 procent vardera, sĂ„ det mĂ€rktes inget extra tapp i resandet nĂ€r veckan blev instĂ€lld. Det unika med att bĂ„da veckorna var instĂ€llda gör att man kan se dess betydelse för hela Gotland i tydliga siffror. Tappet i resandet med DG var inte mer Ă€n övriga veckor vilket visar pĂ„ att dessa veckor antagligen inte ger nĂ„gra nya resenĂ€rer utan en annan typ av resenĂ€rer som skiljer sig frĂ„n de som turistfabriken Gotland Ă€r rustat för. 

Almedals- & Medeltidsveckans besökare lĂ€gger beslag pĂ„ resmöjligheterna tidigt vilket ger en undantrĂ€ngande effekt för den vanliga resenĂ€ren, vilket innebĂ€r att dessa tvĂ„ veckor tillbringar besökarna nĂ€rmare 80 procent av tiden innanför murarna mot det normala som antagligen Ă€r tvĂ€rtom. Effekten gynnar de flesta av innerstadsföretagen pĂ„ bekostnad av landsbygden som Ă€r de stora förlorarna. Normalt skulle landsbygden ha högsĂ€song vecka 27–32 men nĂ€r dessa veckor fĂ„r ca 80 procent att stanna i Visby sĂ„ försvinner 1/3 av högsĂ€songen vilket Ă€r ett högt pris för företagarna utan för ringmuren att betala. Det mĂ€rkliga Ă€r att bĂ„da veckorna sponsras med kommunala pengar vilket i princip innebĂ€r att företagarna Ă€r med och betalar för att fĂ„ sĂ€mre affĂ€rer. NĂ€r det gĂ€ller Almedalsveckan sĂ„ sitter det politiker och delar ut pengar till den egna politikerveckan pĂ„ bekostnad av landsbygden vilket antagligen Ă€r grĂ€nsfall vad som Ă€r moraliskt riktigt.

Gotland fungerar som en turistfabrik dÀr hela ön finns med som viktiga pusselbitar. HÀr Àr DG, Kneippbyn och Grottorna lika viktiga som krukmakaren, glasskiosker eller Sudersannas pÄ FÄrö. PÄ nÄgot underligt sÀtt Äker det ungefÀr lika mÄnga till Gotland samma vecka varje Är. Av nÄgon Ànnu underligare anledning sÄ delar dessa upp sig och ungefÀr lika mÄnga Äker söder-, norr- eller österut dagligen om vÀdret Àr ungefÀr detsamma. Almedals- & Medeltidsveckan rubbar dessa cirklar vilket innebÀr ett stort tapp för landsbygden. Den normala turisten stannar cirka sju dygn och den normala Almedalsbesökaren stannar ungefÀr halva tiden vilket ger betydlig fÀrre gÀstnÀtter - vilket Àr en annan utmaning.

MĂ„nga vill pĂ„stĂ„ att vĂ€rdet av PR för dessa veckor betyder mycket för Gotland. Ser man pĂ„ de tio Ă„ren före pandemin 2010–2019 sĂ„ ligger vi i botten pĂ„ utvecklingen av nya gĂ€stnĂ€tter enligt TillvĂ€xtverket sĂ„ denna PR har inget ekonomiskt genomslag kan man konstatera. Det finns mycket positivt med bĂ„da veckorna men det sprids Ă€ven bilder om hur dyrt det Ă€r under Almedalsveckan och politik gör inte Visby speciellt intressant för barnfamiljer eller ungdomar. 

Allt Àr inte svart eller vitt men vi borde ha lite mer koll pÄ riktiga siffror och framför allt borde media se bÄda sidorna av myntet. HÀr Àr de antagligen personligen lika begeistrade som jag och alla som kommer hit för att delta i Almedalsveckan, vilket gör dem till part i mÄlet. Med rÀtt underlag kan vi fatta bra beslut om framtiden.

Gotlands Folkblad

Debattartikeln Ă€r publicerad pĂ„ Gotlands Folkblads ledarsida. Åsikterna Ă€r skribentens egna och speglar inte nödvĂ€ndigtvis ledarsidans hĂ„llning.