Krönika
Debatten om färjepriserna har kommit igång på allvar. Regionens ordförande Meit Fohlin är en av dem som riktar hård kritik mot prissättningen. Kritik har också framförts om Flexibiljetter, där man kan avboka och få pengarna tillbaka. Men inte allt. Enligt en insändarskribent (Hela Gotland 20 maj) är ”självrisken” 350 kr/biljett. Då kan man undra vilket värde den ”försäkringen” har.
Regionstyrelsen vill ändra i strategin för trafikrådet. Man vill införa ett ”trafikforum” där fler gotlänningar kan vara med och diskutera trafiken till fastlandet. Det är bra, men frågan är om det räcker.
Jag har själv åkt en del med Destinationen i vinter, men lyckligtvis varken behövt boka biljett eller betala själv. För skulle jag det hade mitt gråa hår blivit ännu gråare. Tyvärr har Destination Gotland anammat ett system som liknar många andras. För att få veta priset på biljetten måste man först provboka och först då poppar priset upp. Ett pris som kan förändras fem minuter senare.
Destination Gotland försvarar sig med att det visst går att hitta billiga biljetter och att medelpriset är ganska lågt. En klen tröst när de billigaste biljetterna är på obekväma tider som kräver att man har tillgång till bil.
Jag misstänker att Destination Gotlands biljettsystem är satt så att de kan smyghöja priserna så att det blir svårt att kontrollera. Vad var det för fel på fasta priser? Dyrare vid attraktiva avgångar, billigare vid oattraktiva. För de resande skulle det vara en klar förbättring att direkt kunna se priset på biljetten. Det är hög tid för Destination Gotland att backa ett steg.
När vi är inne på transporter så börjar förvirringen vid Fåröfärjan att märkas när säsongsbesökare inte hittar rätt köfil. Sommartid kan det vara upp mot tio bilar som ställt sig fel. Ibland i en tredje fil så folk inte kommer ner till hamnen. På Fårösundssidan är det ännu värre när en del tror att köfilen ovanför Strandvägen är cykelväg, ställer sig därför i körfilen utanför och blockerar framkomst för andra.
Trafikverket lovade förbättringar till i sommar, men ännu har vi inte sett något. Jag hittade ett cirka 30 år gammalt tidningsklipp efter bro-omröstningen där Trafikverket hade stora planer på parkeringar med förströelse och digitala tavlor med beräknad avgångstid. Av detta blev det inte ens en tummetott. Skärpning Trafikverket.