Debattserie
Andra och sista delen i Hans Söderbergs debattserie om skolan. Del 1 publicerades 13/2.
Om den svenska skolans framtid stÄr i dag politisk strid. 1990-talets stora politiska omvandling, nÀr svensk skola i decentraliseringsiver och av kostnadsskÀl kommunaliserades innebar samtidigt att man gick frÄn enhetlig statlig medborgarskola till urvalsskola genom tillkomsten av fristÄende skolor, med pedagogisk frihet att styra mot andra ideal Àn jÀmlikhet.
Statligt berÀknade resurser av medel till varje skola ersattes av ett system dÀr varje elev tilldelades en faststÀlld skolpeng, att fritt disponera över efter eget skön och som tillfördes den skola eleven till slut valde. Eleven blev dÀrigenom en kund pÄ en skolmarknad istÀllet för en elev i en medborgarskola med ambitionen att vara likvÀrdig.
Att det frÄn början fanns en ideologisk konflikt i botten var nÄgot som man valde att inte hantera. Skolmarknaden har dÀrefter utvecklats i överensstÀmmelse med kapitalistisk marknadslogik mot allt större skolkoncerner, dÀr vinstmotivet kommit att alltmer trÀda i förgrunden.
Valprocessen för gymnasieutbildning stÄr nu Äterigen för dörren för alla vÄra 15-Äringar.
Det har kommit att bli nÄgot av ett marknadsjippo, bÄde kostsamt, onödigt. Det sÄ kallade fria valet Àr egentligen en chimÀr och öppnar bara för konkurrens mellan olika skolor om eleverna och skulle dÀrför lÀtt kunna avskaffas genom ökad enhetlighet och tydlighet om vad utbildningen egentligen handlar om.
Att gÄ till exempel pÄ SamhÀllsvetenskapsprogrammet, som de flesta gör, skulle sjÀlvklart betyda, att den utbildning jag dÄ fÄr Àr likvÀrdig oberoende av vilken skola jag vÀljer och nÀstan alltid, naturligast, efter den som ligger bÀst till. Det hÀr kan synas sjÀlvklart och det Àr ett svek mot dagens ungdomar, att det inte Àr det.
Den hÀr utvecklingen har drivits fram av politiker som i nyliberal anda drivit frÄgorna om valfrihetens vÀlsignelser in absurdum.
För socialdemokratin borde dÀrför allt det hÀr betyda att striden för den likvÀrdiga och jÀmlika skolan borde stÄ i frÀmsta rummet för en oppositionspolitik. I receptet för den nu sjuka svenska skolan borde stÄ vinstförbud för skolkoncerner och ÄtergÄng till mer enhetliga regler för skolverksamheten bestÀmd efter behov.
Och kanske till och med leda till ett erkÀnnande av att kommunaliseringen inte varit till gagn och att ett Äterförstatligande av den svenska obligatoriska skolan kanske skulle kunna var att alternativ.
SÄdana tankar har stöd av en nÀsta enig lÀrarkÄr och 70 procent av den svenska befolkningen. SÄ vad vÀntar Sveriges ledande oppositionsparti pÄ?