En likvĂ€rdig skola för bildning och jĂ€mlikhet – del 2

Tomt klassrum i en skola i Stockholm.

Tomt klassrum i en skola i Stockholm.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Skola och utbildning2023-02-16 07:30
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Debattserie

Andra och sista delen i Hans Söderbergs debattserie om skolan. Del 1 publicerades 13/2.

Om den svenska skolans framtid stĂ„r i dag politisk strid. 1990-talets stora politiska omvandling, nĂ€r svensk skola i decentraliseringsiver och av kostnadsskĂ€l kommunaliserades innebar samtidigt att man gick frĂ„n enhetlig statlig medborgarskola till urvalsskola genom tillkomsten av fristĂ„ende skolor, med pedagogisk frihet att styra mot andra ideal Ă€n jĂ€mlikhet. 

Statligt berĂ€knade resurser av medel till varje skola ersattes av ett system dĂ€r varje elev tilldelades en faststĂ€lld skolpeng, att fritt disponera över efter eget skön och som tillfördes den skola eleven till slut valde. Eleven blev dĂ€rigenom en kund pĂ„ en skolmarknad istĂ€llet för en elev i en medborgarskola med ambitionen att vara likvĂ€rdig. 

Att det frĂ„n början fanns en ideologisk konflikt i botten var nĂ„got som man valde att inte hantera. Skolmarknaden har dĂ€refter utvecklats i överensstĂ€mmelse med kapitalistisk marknadslogik mot allt större skolkoncerner, dĂ€r vinstmotivet kommit att alltmer trĂ€da i förgrunden. 

Valprocessen för gymnasieutbildning stÄr nu Äterigen för dörren för alla vÄra 15-Äringar.

Det har kommit att bli nĂ„got av ett marknadsjippo, bĂ„de kostsamt, onödigt. Det sĂ„ kallade fria valet Ă€r egentligen en chimĂ€r och öppnar bara för konkurrens mellan olika skolor om eleverna och skulle dĂ€rför lĂ€tt kunna avskaffas genom ökad enhetlighet och tydlighet om vad utbildningen egentligen handlar om. 

Att gĂ„ till exempel pĂ„ SamhĂ€llsvetenskapsprogrammet, som de flesta gör, skulle sjĂ€lvklart betyda, att den utbildning jag dĂ„ fĂ„r Ă€r likvĂ€rdig oberoende av vilken skola jag vĂ€ljer och nĂ€stan alltid, naturligast, efter den som ligger bĂ€st till. Det hĂ€r kan synas sjĂ€lvklart och det Ă€r ett svek mot dagens ungdomar, att det inte Ă€r det. 

Den hÀr utvecklingen har drivits fram av politiker som i nyliberal anda drivit frÄgorna om valfrihetens vÀlsignelser in absurdum.

För socialdemokratin borde dĂ€rför allt det hĂ€r betyda att striden för den likvĂ€rdiga och jĂ€mlika skolan borde stĂ„ i frĂ€msta rummet för en oppositionspolitik. I receptet för den nu sjuka svenska skolan borde stĂ„ vinstförbud för skolkoncerner och Ă„tergĂ„ng till mer enhetliga regler för skolverksamheten bestĂ€md efter behov. 

Och kanske till och med leda till ett erkĂ€nnande av att kommunaliseringen inte varit till gagn och att ett Ă„terförstatligande av den svenska obligatoriska skolan kanske skulle kunna var att alternativ. 

SÄdana tankar har stöd av en nÀsta enig lÀrarkÄr och 70 procent av den svenska befolkningen. SÄ vad vÀntar Sveriges ledande oppositionsparti pÄ?

Gotlands Folkblad

Debattartikeln Ă€r publicerad pĂ„ Gotlands Folkblads ledarsida. Åsikterna Ă€r skribentens egna och speglar inte nödvĂ€ndigtvis ledarsidans hĂ„llning.