Krönika
”Det handlar om ekonomi, dumbom”. Uttrycket är fritt översatt från den amerikanska före detta presidenten Bill Clintons valkampanj.
Socialdemokraterna har i början av november kongress och i veckan har partistyrelsen presenterat sitt förslag till partiprogram. Nu tar arbetet vid ute i distrikten för att stärka den politiska inriktningen ytterligare utifrån medlemmarnas ambitioner och förhoppningar.
Ett förslag som rönt stor uppmärksamhet är förslaget om att helt stoppa vinster i skola. Det är ingen ny position för Socialdemokraterna men en ännu tydligare formulering. I undersökning efter undersökning syns tydligt att svenska folket inte vill ha vinster i välfärden. De ser precis som vi Socialdemokrater att det dränerar välfärden på resurser för, precis som för Bill Clinton, så handlar det om ekonomi.
Sveriges friskolesystem, som inget annat land i hela världen tagit efter, är extremt i sin utformning. Det är också en veritabel guldgruva för företag. Svenska skolor ägs i viss utsträckning av riskkapitalbolag, ibland i så snåriga ägarkonstruktioner att skolinspektionen får ägna tusentals timmar åt att utreda ägarförhållandena. Riskkapitalbolag är en speciell form av bolag som strävar efter hög avkastning på en marknad av hög risk. Vanligen köper de upp bolag som går knackigt, rekonstruerar, gör om affärsmodeller och säljer vidare. Riskkapitalbolag är dock mycket sällan långsiktiga ägare av något.
Hur kan det då komma sig att riskkapitalbolag från hela världen är långsiktiga ägare i svenska friskolor? Givetvis för att avkastningen är så hög att det är värt att stanna. Vanligen stannar riskkapitalbolag i tre till fem år och säljer därefter av sitt innehav. På den tiden ska man ha hunnit få upp värdet så mycket på verksamheten att avkastningen är maximal. Men i svenska skolor, där stannar man år efter år efter år.
”Det handlar om ekonomin, dumbom”.
Och inte bara riskkapitalbolagens långsiktiga ägande av svenska skolor talar för att något är fel i det svenska systemet. Det gör även den byråkratiska överbyggnad som krävs för att hantera ett invecklat system med elevpeng, fritt skolval och fri etableringsrätt. Tillståndsgivning, tillsyn och uppföljning kostar årligen mycket stora belopp.
Hade systemet varit bra hade det levererat en skola med bättre kunskapsresultat än i det gamla systemet. Så är inte fallet. Hade systemet varit bra hade fler länder kopierat det svenska systemet, istället pekar man på Sverige som skräckexempel på när marknadsstyrningen får ta över vår mest grundläggande bildnings- och demokratiinstitution.
Skolan ska drivas av kunskapsintresse och inte av vinstintresse och det är hög tid att vi gör upp med rådande system.
Filip Reinhag (S), oppositionsråd