Krönika
Skolan nationellt, och lokalt, Àr segregerad med alltför stora brister i likvÀrdighet. Elevers socioekonomiska förhÄllanden och bakgrund spelar för stor roll. à r efter Är ser vi hur pojkar presterar sÀmre Àn flickor och hur förÀldrarnas utbildningsnivÄ spelar roll.
Skolan Àr varje barns liv varje dag i mÄnga Är. Skolan Àr ocksÄ arbetsplatsen för lÀrare och skolpersonal varje dag under hela arbetsliv. I skolan sker helt livsavgörande lÀrande varje dag.
Den som vill lĂ€ra om skola kan följa Jesper Rönndahl i serien âVem mördade skolanâ. Intressant och viktigt. Första avsnittet handlade om kommunaliseringen. Det andra om friskolereformen. Det var inte en skola för alla lĂ€ngre. IstĂ€llet ska skolor vĂ€ljas, som man vĂ€ljer mjölk eller hantverkare till sin renovering. Valfrihet lĂ„ter ju bra.
Trots OECD:s varningar gick den dÄvarande Bildt-regeringen snabbt vidare. Hela det sÄ framgÄngsrika svenska skolsystemet gjordes om och den framgÄngsrika svenska skolan gick frÄn förebild till varnande exempel. Redan dÄ varnades för ökad segregation, sÀnkt likvÀrdighet och ökade kostnader.
Nu har tid gĂ„tt och vi vet att det OECD förutspĂ„dde stĂ€mmer. Ăkad segregation och mindre likvĂ€rdighet Ă€r ett faktum. Engagerade, utbildade och svensktalande förĂ€ldrar vĂ€ljer i högre grad skola till sina barn. Barn med kort kötid, till exempel för att man nyligen kommit till landet, fĂ„r aldrig plats i friskolan. I mĂ„nga friskolor finns dĂ€rav mer homogen och vĂ€l anpassad elevgrupp som inte krĂ€ver extra insatser. De Ă€r dĂ€rmed ekonomiskt effektiva. En friskola behöver aldrig ta samma ansvar som den kommunala för ALLA.
Det kostar mer ocksÄ Àven pÄ Gotland. I barn- och utbildningsnÀmndens underlag inför budget 2023 stÄr att lÀsa att nÀr Innovitaskolan utökade sin verksamhet till tvÄparallellig uppstod ett elevtapp i den kommunala skolan om 140 elever vilket motsvarar 11 miljoner kronor. Elevtappet och de dÀrav minskade intÀkterna finns spritt pÄ flera skolenheter. Antalet klassrum mÄste vara kvar, antalet lÀrare ocksÄ och dÀrmed alla kostnader.
Vad gör vi dÄ frÄn Region Gotland? Jo, vi skjuter till nya pengar för behovet. Dessa ökar priset per elev, som ocksÄ tillfaller friskolan som kan göra Ànnu större vinst. OcksÄ i efterhand kompenseras friskolorna nÀr stora ekonomiska hÄl uppstÄr i kommunernas skolbudgetar. OcksÄ hÀr. Inte mer effektivt utan tvÀrtom.
Detta system minskar kommunernas möjlighet till stordriftsfördelar som Àr avgörande för effektiv verksamhet. All planerbarhet gÄr förlorad.
Nu behöver vi tÀnka om. Socialdemokraterna har lagt fram tvÄ skarpa förslag för att det ska bli mer rÀttvist skolval och rÀttvisare fördelning av skolpeng. Alla före detta allianspartier röstade emot det i riksdagen.
Stefan Nypelius (C) skrev hÀr bredvid i mÄndags att Socialdemokraterna vill kasta ut barnet med badvattnet med dessa förslag. IstÀllet för enkel retorik borde Alliansen och Nypelius se vad som faktiskt Àr effekten hÀr och i landets kommuner av det nuvarande systemet.
Meit Fohlin (S), oppositionsrÄd