Många skrönor när Gotlandstrafiken diskuteras

Gotlandsfärja på upprört hav.

Gotlandsfärja på upprört hav.

Foto: Dennis Pettersson

Sjötransporter2023-01-23 07:30
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Debatt

Erik Fransson tycker att vi borde känna en viss stolthet över Rederi AB Gotland och det arbete bolaget gjort med att utveckla Gotlandstrafiken! Han påstår bland annat att överfarten utan DG:s extremt snabba fartyg skulle tagit 5–6 timmar dagtid vilket är en skröna. 

När man frågar svensken var han helst vill resa så kommer Gotland alltid som topp tre. Tittar man på Tillväxtverkets siffror över gästdygn 2010–2019 så var Gotland tre från slutet när det gäller utveckling. Detta hänger helt och hållet ihop med alltför dålig bildäcks kapacitet hos rederiet. 

Problemet med Gotlandstrafiken är att det är ett monopol som råder vilket vi alla känner till. Det som det flesta inte känner till är att det råder nästan monopol på informationen om Gotlands Trafiken. Den mesta informationen är filtrerad från rederiet så som del av Franssons och andra texter.

Exempel på fler skrönor. 

Rederiet säger att fartygen måste gå så fort för att klara sex turer per dygn vilket inte är möjligt. 4 + 6 turer är möjligt om man slingar fartygen men då skall man veta att vi får avgångar från Visby 03.05 och ankomster klockan 02.20 vilket är helt omöjliga avgångar att fylla med ens 50 procent i snitt då den lilla prisskillnad som råder äts upp av att man behöver ett extra dygn för boende. Natt-turerna borde vara bra för frakten, men chaufförerna vill inte heller åka dessa tider. 

I dag säger man att alla resan till Nynäs tar 3.15 vilket inte stämmer. Vissa turer tar 3.35 enligt turlista och många gånger går man 10 minuter innan avgångstid och anländer på tid så då är gångstigen 3.45.Detta görs för att värna om miljön och det sparar dessutom många miljoner för rederiet. 

Rederiet har länge sagt att det inte behövs mer bilkapacitet för det finns inte boende vilket är en skröna. När Gotlandsbåten körde 2016 så satte vi till 15 procent mer bildäcks kapacitet vilket gav 11 procent mer gästnätter. 

Rederiet skriver i sin tekniska information att de tar 500 bilar vilket är en ren lögn då det går att fylla med 430–440 bilar maximalt. Det finns minst 200 avgångar per år till ön som skulle behövt dessa 65 extra platser. 80 procent av resenärerna kör ombord och enbart 20 procent går ombord. 

En bil med en person gör samma co2-avtryck som om man flög åtta gånger Bromma - Visby vilket är en välbevarad hemlighet. När alla resor skall klimat redovisas får Gotland som skall vara hållbarast i Norra Europa en ordentlig utmaning med dagens färjor.

När 1500 färjorna kom vid sekelskiftet så var de förberedda för extra hängdäck för bilar och sedan dess har man pratat om att bygga på dessa vilket skulle ge cirka 130 nya bilplatser per fartyg. Detta skull ge cirka 25 procent fler passagerare på dessa turer. Ön skulle haft cirka fyra miljarder mer omsättning på ön på de 20 år som rederiet underlevererat bilplatser. En stor anledning till att det inte gjorts är att lossning och lastning skulle ta minst 15 minuter extra vilket blir 3 timmar vid tolv turer. Då skulle hela idén med dagens snabba fartyg vara borta och det vore omöjligt att försvara 28 knop.

Till skillnad från Fransson så är jag inte lika imponerad av deras utvecklingsarbete. Däremot förstår jag att rederiet har minst två miljarder skäl att försöka bevisa att deras fartyg är rätt för den framtida Gotlandstrafiken. Gotland behöver vara en modern destination som har högsta miljöfokus vilket vi inte har med DG:s fartyg som i dag är miljövärstingar i våra farvatten.

Med nya miljövänliga fartyg skulle morgonturen gå från Visby 07–11, lunch turen från Nynäs 12-16, kvällstur 17-21. Natt turen till Visby 23-06 där man får köra ombord redan 21,45. Då får man en hel arbetsdag i Stockholm och idrottslagen hinner alltid med hem och alla vaknar utvilade dag två efter en miljöanpassad resa vilket absolut inte är fallet idag.

Frågan är vad som är för Gotlands bästa och vad som är för rederiet bästa?

Pigge Werkelin

Entreprenör inom bland annat flyg, sjöfart och besöksnäringen på Gotland

Gotlands Folkblad

Krönikan är publicerad på Gotlands Folkblads ledarsida. Åsikterna är skribentens egna och speglar inte nödvändigtvis ledarsidans hållning.