Krönika
HÄller vi pÄ att tappa greppet eller har vi redan slÀppt greppet om mÀnskligheten? Integration, tvÄngsförflyttning. Religion och kultur. Det inte statsmakter kan reda ut, förvÀntas tron pÄ Gud att lösa.
Sent skall syndaren vakna, som det sÀgs. Vi stÀlls inför faror. Okontrollerbara hÀndelser som Jimmie à kesson skapar mÄste vi ta oss an. Bemöta. Sluta sucka eller som med Trump skratta bort. Fake news blev vardag. Clowner Àr ödesdigra.
Man behöver bara se bakÄt för att veta hur man bör gÄ framÄt. Integration fanns med baltflykten efter andra vÀrldskriget. De fick vÀlja bostadsort. Med arbetskraftsinvandring pÄ 60-talet kom jugoslaver, italienare till ASEA. Behovet var stort tills arbetsmarknaden öppnades ocksÄ för kvinnor
2015 tillkom vid invandring tvÄngsförflyttning. NÀr mÀnniskor började rota sig pÄ smÄ orter blev Integrationsverkets ekonomi viktigare och tvÄngsförflyttning frÄn söder till norr tog fart. Vem minns inte bussarna dÀr folk mot sin vilja sÀndes norrut för att fylla flyktingförlÀggningar. De vÀgrade lÀmna bussen. OförmÄgan att frÄn ovan dÄ inse vad som redan fallit pÄ plats, folk som fann varann pÄ olika orter, har i stÀllet gett staten merkostnader i nutid.
Integration följde jag i Sydafrika frÄn 1992. I ett land man tvÄngsförflyttade hela folkgrupper oavsett om de var svarta eller fÀrgade, kristna eller muslimer och vÀstvÀrlden sÄg pÄ. Den svarta och fÀrgade befolkningen bussades in varje dag till verkstÀder och hushÄll. Levde trÄngt och oerhört pÄvert i sina kÄkstÀder.
Demokratin inföll 1994. Bara vita ansikten fanns pÄ plats i restauranger, affÀrer och konsertsalar. SÄ plötsligt kunde det dyka upp ett svart ansikte i en matservering. NÄgon rÀknade klÀder jag ville prova, högst 4 i provhytten. En vit överkucku kollade i sin tur expeditens arbete.
Jag glömmer aldrig nÀr jag upptÀckte ett svart ansikte i orkesterdiket i konserthuset eller fÀrgade medlemmar i kören. För att inte tala om kyrkan dÀr vi plötsligt sjöng psalmer pÄ sprÄken engelska, afrikaans och xhosa. Ingen vit församlingsmedlem förstod varför man sjöng samma xhosa psalm om och om igen, att det var en meditativ ramsa att skapa inre lugn.
En köpmarknad kom plötslig pÄ plats i de fÀrgades kÄkstad Mitchells plain. Den övriga befolkningen handlade pÄ vÀgen hem frÄn arbeten pÄ sina vita arbetsplatser. Universiteten öppnades. 1999 undervisade jag den första svarta studentgruppen i journalistik vid Grahamstowns universitet. Ingenstans Àn i Sydafrika, Namibia eller Zimbabwe dÀr rasÄtskillnad praktiserats var det enklare att förstÄ vad integration innebar. Det var bara att kolla hudfÀrg i vilken institution eller företag jag Àn befann mig.
Runt Kapstaden fanns pÄ den hÀr tiden fÄ vinfarmer. Lantarbetares förhÄllanden förÀndrades inte i en hast. Det fÀrgade arbetsfolket bodde i skjul pÄ gÄrdens marker med skolgÄng för barn.
SÄ smÄningom flyttades arbetare utanför gÄrdarna. Det byggdes smÄ radhus utanför stÀderna. Inte inom stadsgrÀnsen. NÀr svarta flyttade in i de vita förorterna, flyttade de vita ut.
Ligga sida vid sida pÄ kyrkogÄrden oavsett hudfÀrg eller religion gÄr inte Àn, inte heller i Sverige.