Öbors enighet krĂ€vs för att bemöta Destination Gotland

Förra fÀrjeupproret

Förra fÀrjeupproret

Foto: Sveds Signe Söderlund

LandsbygdsfrÄgor2022-12-07 07:30
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Krönika

Man lutar sig tillbaka och suckar. Öborna klagar över matpriser och elkostnader men köar frĂ„n tidiga morgonen för en affĂ€rsöppning i Visby. Vad skall man sĂ€ga? Det finns inget att sĂ€ga. Inte vandrar samma mĂ€nniskor ner till fĂ€rjeterminalen och protesterar mot de kommande fĂ€rjepriserna. Destination Gotland delar inte ut nĂ„got gratis. Det gör uppenbarligen Dollarbutiken. 

Man tar sig för pannan. Det har gÄtt tio Är sedan vi kÀmpade med landsbygdsupproret. Vi, olika mÀnniskor, hade gÄtt samman för att tydliggöra att vi ville ha en förÀndring. UppmÀrksamma landsbygdsfrÄgor. Till mÄngas besvikelse fick alla lokala frÄgor plötsligt ge vika för fÀrjefrÄgan, prissÀttning och nya upphandlingar i fÀrjetrafiken.

Gotlandsupproret uppstod med nya mĂ€nniskor, nya intressenter. Ingen som ideellt och för egna pengar arrangerade demonstrationen” Havet vĂ„r landsvĂ€g” kunde förutspĂ„ att det skulle vandra 7 000 personer i upproret för att fĂ„ till stĂ„nd en förĂ€ndring i fĂ€rjefrĂ„gan.

Vad skapade Gotlandsupproret i denna stund om inte en omgÄende vÀrdemÀtare pÄ missnöjet kring fÀrjetrafiken. Ilskan förtydligades över en enda timme pÄ gator och torg. Ingen kunde lÄtsas som om inte missnöjet fanns, inte ens regeringen. TyvÀrr fanns det en del herrar som kvÀvde protesterna genom att köra sitt eget race.

Ett uppror har ingen vĂ€loljad organisation. Ett uppror har inga medel att tillgĂ„. Ett uppror bygger pĂ„ den ideella kraft som finns bland de mĂ€nniskor som Ă€r pĂ„drivande i ett uppror. Den enighet som vĂ€xt fram mellan mĂ€nniskor sprĂ€ckte Pigge Werkelin och andra med sina egna ohĂ„llbara idĂ©er. En möjlighet att öppna upp för en förĂ€ndring gick de emot. Det skulle till en ny fĂ€rjelinje. Pigges egna fĂ€rjelinje, hej och hĂ„. Enighet var det inte tal om. HĂ€r kommer jag och jag vet bĂ€st, bestĂ€mde sig herr Werkelin och hans anhĂ€ngare för. De ville ocksĂ„ som Destination Gotland inkassera pengar. Och hur det gick med den nya fĂ€rjelinjen de skulle skapa som konkurrens, det vet vi. Ö - Linjen fanns dĂ€r som ett tydligt exempel frĂ„n förr pĂ„ hur det kan gĂ„. Ö -linjen kom Ă„tminstone igĂ„ng. Pigges grekiska fiasko kĂ€nner vi till och glömmer helst.

Inom ett uppror finns alltid olika vĂ€gar att lösa framtidsfrĂ„gor pĂ„. Precis som det sker i dagspolitiken. Olika intressesfĂ€rer möts. Idag handlar det om överfartstider, utslĂ€pp och priser. 

Uppror finns det föga. Bönder och företag har fÄtt för vana att krÀva ersÀttning i alla lÀgen. Kompensation Àr lösenordet, inte Havet som landsvÀg. Att gÄ samman frÄn norr till söder frÄn land till stad Àr det inte tal om. Vem orkar anstrÀnga sig. Det Àr enklare att sitta vid köksbordet och klaga. NÄgon annan fÄr ta i hÄll med fÀrjetrafiken. Enighet i svÄra frÄgor Àr gotlÀnningars sÀmsta gren.

Gotlands Folkblad

Krönikan Ă€r publicerad pĂ„ Gotlands Folkblads ledarsida. Åsikterna Ă€r skribentens egna och speglar inte nödvĂ€ndigtvis ledarsidans hĂ„llning.