Vi fick 60 000 invånare trots höga skatter

Krönika2021-04-27 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Krönika

Det går bra för Gotland läser jag i regionens bokslut för 2020. Pandemin har påverkat och årets resultat är positivt mest tack vare extra statliga pengar på grund av pandemin. Det underliggande underskottet ligger fortsatt kvar och fortsätter att vara en utmaning.  Befolkningsökningen däremot fortsätter och det är positivt. 

Under mina år i politiken så var det ständiga mantrat från borgerliga politiker att skatten är alldeles för hög och det är därför ingen vill flytta till Gotland. Skatten är fortfarande en av de högsta i landet men ändå väljer människor att flytta till Gotland. Det är andra faktorer som spelar in brukade jag hävda i debatterna men det fnyste man åt. Man väljer att flytta av olika skäl och att man befinner sig i olika faser i livet. Kvalitén på den kommunala servicen är en viktig faktor och där kan Gotland stoltsera med hög kvalité. Natur och kultur är en annan viktig faktor och här har landet annorlunda gott om den varan. 

Men den kanske viktigaste framgångsfaktorn är kommunikationerna. 2001 startade Gotlandsflyg och började trafikera Visby och Bromma. Sedan Rederi AB Gotland förde in snabbfärjor i trafiken 2003 blev Gotland än mer tillgängligt och kom närmare fastlandet. Turtätheten och kortare restider för flyg och färja är faktorer som hänger tydligt samman med den positiva utveckling som Gotland och dess näringsliv haft sen dess.

Jag förstår den ilska som nu riktas mot regeringen när de nu väljer att snabbutreda en nedläggning av Bromma flygplats utan att precisera hur alternativet skall se ut. Mycket står på spel för Gotlands del. Sedan avregleringen av flyget i början av 1990-talet har Bromma kunnat blomstra igen. Arlanda skall egentligen vara huvudflygplats för Stockholm. 

Jag har alltid tyckt att Bromma flygplatsområde borde lämpa sig bättre som bostadsområde. Har träffat många politiska kollegor i Stockholm som delat den uppfattningen både från vänster till höger. Att ha en flygplats så centralt i Stockholm är inte långsiktigt hållbart har jag många gånger tänkt när jag flugit in lågt över hustaken i Brommaområdet. 

Samtidigt har jag tyckt att det varit oerhört smidigt att runt en timme ta sig från Visby till centrala Stockholm för olika möten, så jag förstår kritiken. Arlanda har ju varit en katastrof där det tagit en kvart efter landning att komma in till stationsbyggnaden. Skall Arlanda fungera så måste in- och uttaxeringen bli mycket snabbare. Snabbtåget in till Stockholm city tar ju bara 20 minuter så det borde inte vara något problem.

Gotlands Folkblad

Krönikan är publicerad på Gotlands Folkblads ledarsida. Åsikterna är skribentens egna och speglar inte nödvändigtvis ledarsidans hållning.