Debattserie
Del 2 av 3 i Hans Söderbergs debattserie om Demokratins skenbart enkla men svÄra konst
Idealister vill gÀrna tro att de tÀnker rÀtt, mÄnga har gÄtt i döden för sin idealistiska tro. RevolutionÀra förÀndringar har stört ordningen i vÀrlden, men kanske varit en förutsÀttning för nya tankar att vinna fÀste. I allmÀnhet har man kÀmpat mot realister som velat försvara den ordning som rÄder. Konsten att bedriva politik anses höra samman med pragmatismen.
SvĂ„righeten med detta âupptĂ€cktesâ redan av den italienske kommunisten Antonio Gramsci, som inspĂ€rrad i fĂ€ngelse för sina Ă„sikters skull, formulerade tankar om hur man bĂ€st skulle göra en nödvĂ€ndig social revolution möjlig.
Gramsci levde sitt tidiga liv (1920-talet) som idealist och ledde strejker och fabriksockupationer för âsocialismens sakâ men misslyckade metoder ledde snarare till att han förberedde marken för Mussolini och fascismen. Varför han misslyckades sammanfattade han i sina âfĂ€ngelseanteckningarâ som publicerades lĂ„ngt efter hans död 1937. Gramsci menade, att han inte förstĂ„tt styrandets svĂ„righeter och problem, bara trott att protester och uppror utifrĂ„n en rĂ€ttvis sak skulle vara tillrĂ€ckliga. Insikten om att förĂ€ndringar endast Ă€r möjliga genom âsamtyckeâ och eftergifter eller âpragmatismâ i samverkan mellan partier i hela nationens intresse, blev till en grundlĂ€ggande insikt för en mĂ€nsklig socialistisk politik. Omsatt till svenska förhĂ„llanden bör samtyckestanken kunna vara möjlig genom en naturlig samverkan mellan partier som delar en sammanhĂ€ngande Ă„skĂ„dning för social och ekonomisk rĂ€ttvisa, för det som Thomas Piketty i âKapitalet och ideologinâ kallar âdeltagande socialismâ (se mina artiklar 5/8, 27/8).
Vad det ytterst handlar om Ă€r att genom allehanda omfördelande progressiva skatter pĂ„ inkomster, Ă€gande, förmögenheter och arv Ă„stadkomma en fredlig övergĂ„ng till ett mer rĂ€ttvist samhĂ€lle. BĂ„de Gramsci och Piketty krĂ€ver av politikerna en förmĂ„ga att styra genom ett vĂ€l avvĂ€gt förhĂ„llande mellan stat och civilsamhĂ€lle framför en opersonlig marknadsstyrning, som utgör grunden för det ojĂ€mlikhetens samhĂ€lle, som vĂ„ra politiker lĂ„tit vĂ€xa fram och som alltmer förstĂ€rkts under 2000-talet. Det demokratiska samhĂ€llet har inte kunnat förhindra den utvecklingen. HĂ€xbrygden, demokrati - marknad â kapitalism, har blivit ett hot för Moder Jords existens. DĂ€rför fordras, att den faktor som kallas ideologi utvecklas för att ett mer rĂ€ttvist socialt och grönt samhĂ€lle ska kunna förverkligas.
Gemensamt för Gramsci och Piketty Ă€r tron, att âden nödvĂ€ndiga socialismenâ kan Ă„stadkomma det, men inte pĂ„ vĂ„ldets vĂ€g utan genom en intellektuell kamp. Gramsci och Piketty talar bĂ„da om nödvĂ€ndigheten att vinna hegemoni för tankar som i grunden kan verka idealistiska eller till och med utopiska, men som mĂ„ste bli realistiska för en majoritet. Denna tanke krĂ€ver att âvarje mĂ€nniska Ă€r en filosofâ det vill sĂ€ga en tĂ€nkande varelse som kommer till medvetenhet om orĂ€ttvisorna och inte lĂ„ter sig nöja med det, utan i en demokratisk process lĂ€gger sin röst rĂ€tt och till och med Ă€r beredd att godta ett politiskt nederlag.
Den irreversibla utveckling som mÄnga socialister ansÄg oundviklig kan inte forceras fram med vÄld och revolution eftersom det inte vore förenligt med den vÀsterlÀndska demokratiska överideologi, som krÀver allas (omanipulerade) medverkan. Det var en tidig socialdemokratisk insikt. Att hÀmta stöd för sin sak bland intellektuella var en annan insikt. Beviset för det var Olof Palme. NÀr han stod pÄ höjden av sin förmÄga förförde han oss frÄn ett lastbilsflak i Almedalen. Vi var mÄnga som dÄ trodde att det var möjligt.