Vilket ansvar har projektledaren för felkalkylen?

Gotland2008-02-08 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Att kommunens byggprojekt nästan alltid överstiger gjorda kalkyler är inte ovanligt. Med det stora bygget kongresshallen där slutliga produktionskostnaden nu presenterats är väl droppen som får bägaren att rinna över med en kostnad totalt på 190 miljoner.
I samband med beslutet presenterades en kalkyl 137 miljoner där kommunen skulle betala 66 miljoner kronor. Totalkostnaden för kommunen blir nu 119 miljoner om det nu räcker. Vad är orsaken?
Enligt GT skyller man på ett ökat kostnadsindex samt att man utför en betydligt större köksavdelning och ett kontor. För projektet anställdes en projekt- och byggledare som kostar kommunen cirka 1 miljon om året. Vilket ansvar har han för dessa felaktigheter. Hur kan man projektera en stor kongresshall med en mycket stor restaurang men inget kök och kontor, i varje fall mycket litet. Hur mycket index fanns med i kalkylen? Man brukar väl lägga ett beräknat kostnadsindex.
Är det möjligen så att vederbörande tjänsteman efter samråd med höga politiker medvetet glömmer en del och gör en glädjekalkyl för att få projektet godkänt? En sak är klar om man till fullmäktige redovisat en kommunal kostnad på cirka 100 miljoner är jag övertygad att detta projekt då aldrig blivit godkänt.
Det är inte första gången som tekniska förvaltningen gör glädjekalkyler för att få igenom projekten.
Man får hoppas revisorerna tar upp detta projekt till speciell granskning och tekniska förvaltningens handläggning av detta projekt. Men detta är väl långsökt med nuvarande ordförande i revisionen som tidigare kommunalråd hade kongresshallen som sitt livsverk.
Man har även räknat ut att kommunen skall betala 4,5 miljoner i driftskostnad per år där räknar man med stora intäkter från andra verksamheter som skapas liksom ringar på vattnet. Vilka optimister, enda säkra inkomsten är väl kommunalskatten från anställda i företaget.
Hur stor är verksamheten i hallen? Under första tiden kunde vi läsa att man fick säga nej till bokningar enär det inte fanns tillräckligt med hotellrum.. Nu senast läser vi stora rubriker att det blir färre konferenser för hotellrummen är för dyra. Vad är sanning?
Nu väntar vi på nästa kalldusch när hålligång- och supstället Kallis för turistmaffian skall redovisas. Man talar redan nu om mycket höga kostnader.
All heder år DBV som drog sig ur detta diskutabla inneställe där man från myndigheter blundar för verksamheten därför, enligt uppgift, att kommunen hade provision på det man drack. Nu kommer nästa det är vi skattebetalare som skall betala detta för våra byråkrater och politiker har ju inget ekonomiskt ansvar.
Hur mycket kommer vår sjukvård äldreomsorg och andra för skattebetalarna viktig service att försämras.
Det är idag för den politiska alliansens ideologiska program att privatisera och sälja ut företag. Sälj kongresshallen så slipper vi 4,5 miljoner i driftskostnader.

Läs mer om