Viktigast i skolan - maten?
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är också en stor glädje att se att allmänhetens engagemang kan få politiker att lyssna och fatta beslut i linje med kommuninvånarnas vilja.
Något annat som påverkar elevernas resultat i skolan är lärarna! Enligt forskningsrapporter så är läraren den som har störst betydelse för elevernas resultat i skolan. Ingen torde bli förvånad över den slutsatsen, men den tål att upprepas. För hittills har det varit svårt att få gehör hos allmänhet och politiker när det gäller vår strävan att freda skolan i besparingstider och förbättra arbetsvillkoren för lärarna.
Jag tror att en bidragande orsak till att LR inte lyckats nå ut med bakgrunden till sitt budskap om att lärarnas arbetsvillkor måste förbättras på olika sätt, är att allmänheten är van att se fackliga krav och yrkanden, som något som enbart syftar till att gynna medlemmarna och/eller stärka deras ställning gentemot arbetsgivaren. Högre lön, kortare arbetstid, bättre förmåner etc. Därför är det nog svårt att se att bakom våra krav på bättre arbetsvillkor ligger, inte minst, en önskan om att ge eleverna en god utbildning.
LR arrangerade en paneldebatt med inbjudna politiker 29 september. Syftet var att sätta kvalité i skolan i fokus och alla som deltog i debatten på de "svarandes" sida var överens om att en skola inte är bättre än dess lärare. Det är en ståndpunkt vi till fullo kan ställa oss bakom. Skall vi stärka kvalitén i skolan så behöver vi stärka lärarna i deras komplexa uppdrag. Då är frågan bara: Hur gör man det?
På kort sikt måste man satsa resurser på kompetensutveckling. Inte enbart tid för kompetensutveckling behövs utan också kvalité i innehållet. Man måste också se till att varje lärare har en arbetssituation som ger förutsättningar att undervisa och ge varje elev det han/hon har rätt till. Det kan t ex handla om klasstorlek, som direkt avgör hur mycket tid som finns för varje elev att få den uppmärksamhet som behövs, för att nå goda resultat. Det kan också handla om att avlasta lärare främst administrativa arbetsuppgifter,så att de kan ägna sig åt sin viktigaste uppgift - undervisning.
Detta kostar pengar! Men är det för lärarens personliga vinnings skull LR vill fokusera på kvalité i skolan och därmed hävdar att skolan borde få mer resurser? Man kan välja att svara ja, men då har man inte förstått just det som alla är överens om - kompetenta lärare är den absolut viktigaste parametern för elevernas resultat!
På längre sikt är det avgörande för kvalitén i skolan att lärarnas löner bidrar till att åter göra yrket attraktivt. På 50-talet hade riksdagsledamöterna som mål att få upp sina löner till adjunkternas nivå! Det säger en del om den negativa utvecklingen av lärarlöner i Sverige de senaste 50 åren. Lönerna måste vara så pass attraktiva, tillsammans med arbetsvillkoren, att de mest begåvade inom olika områden tycker att det är lönt att överväga att bli lärare. Motsatsen är en katastrof. Våra barn och ungdomar är vår framtid. Att höja kvalitén i skolan borde ligga i allas intresse! När får vi se ett engagemang bland allmänheten för kvalité i utbildningen på samma sätt som för skolmaten?
Svaret är kanske, att det kommer den dagen vi inom LR har lyckats förmedla att vår kamp för bättre villkor för lärare, till mycket stor del bottnar i en kamp för SKOLAN.