Vad är skillnaden mellan förmedlare och "jobbcoach"?

Gotland2009-02-26 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Tre frågor till Tina Ersson på Arbetsförmedlingen
I en intervju i Gotlandsradion fredagen den 13 februari hör vi hur 35 arbetssökande fick information om 4 tjänster som "jobbcoach". Anställningarna var tillfälliga, skulle påbörjas i mars och pågå till slutet av 2009. Detta får mig att undra över vad Arbetsförmedlingen egentligen håller på med här på Gotland och jag ställer därmed följande frågor till Tina Ersson, chef på Arbetsförmedlingen, Gotland.
Min första fråga till Tina:
Vad är skillnaden mellan att vara arbetsförmedlare och "jobbcoach"?
Är inte grundidén att en arbetsförmedlare ska förmedla jobb till arbetslösa, eller som det heter nu för tiden "coacha" fram en arbetslös till anställning?

Min andra fråga: Varför blev inte dessa tjänster utannonserade på Arbetsförmedlingens hemsida?
En nära vän ringer till Arbetsförmedlingen på måndagen efter för att höra sig för om dessa tjänster. Döm om hans förvåning, när han får svaret "Nej, de tjänsterna är redan tillsatta, det var klart redan tidigare och dessutom är dessa tjänster vikta för långtidsarbetslösa." Min vän är i allra högsta grad långtidsarbetslös, men har lyckats få några korta vikariat under en fyraårsperiod. Kvinnan på AF säger då: "Du räknas inte som långtidsarbetslös, för du har haft arbete under tiden". Bara för det hade han inte blivit informerad om tjänsterna (trots, att han i allra högsta grad är kvalificerad för dem).
Poängteras bör, att hans ersättningsdagar snart går ut, och det vet alla som varit i den situationen, att man är väldigt orolig och nervös för hur man ska klara sig.

Min tredje och sista fråga: Tycker Du Tina, att Arbetsförmedlingen på Gotland gör ett bra jobb?
Visst, jag vet att vi inte ligger i topp i Sverige för antal arbetslösa i procent, men inte är väl det Arbetsförmedlingens förtjänst. Alla de varsel och uppsägningar som varit den senaste tiden har ju hanterats av andra företag, till exempel Antenn, Compass och Trygghetsrådet. Att bara administrera och registrera nyanmälningar och planer borde inte vara en arbetsförmedlares huvudsyssla, det borde kunna hanteras mer via Internet och egen registrering. Vad de ska göra är ju att "coacha" fram arbeten, hjälpa och stötta de sökande, ta fram förslag och inte minst undanröja diskriminering av olika slag på våra arbetsplatser. Ett exempel är åldersfixeringen, det är helt sanslöst hur kunniga människor hanteras bara för att de fyllt 55+.
Tacksam för svar från dig Tina Ersson.
Läs mer om