Turismen tar Sverige ur krisen

Gotland2009-03-12 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sverige befinner sig i en lågkonjunktur, nu gäller det att göra rätt satsningar för att vända lågkonjunkturen och skapa förutsättningar för nya branscher och nya arbetstillfällen. Regeringen gör stora insatser för att rädda de klassiska svenska tillverkande industrierna. Men en framåtblickande regering kan inte bara stötta gamla industriers överlevnad, utan måste också våga satsa på att skapa förutsättningar för nya branscher.

Den svenska besöksnäringen, turismen, är en bransch som Alliansregeringen borde satsa på. Med små medel kan man lägga grunden för att bygga Sverige som turistland.
Den svenska turistnäringen sysselsatte förra året 160 000 helårsverken, vilket är mer än Volvo, Ericsson, Scania, Skanska, Saabkoncernen, Telia-Sonera, Sandvik, AstraZeneca, ABB och SCA sysselsatte tillsammans. Antalet sysselsatta i turistnäringen har enligt Nutek ökat med drygt 32 procent sedan 2000. Sveriges totala sysselsättning under motsvarande period ökade med cirka 5,1 procent.

Turistnäringen skapar arbeten och momsintäkter. Förra året genererade de utländska besökarna 12 miljarder kronor i momsintäkter till Sverige.
Det går bra för Svensk turism. Men den skulle kunna växa än mer och skapa fler arbetstillfällen. Sverige har gott rykte som turistnation, med hög kvalité och speciella besöksmål, i kombination med en svag svensk krona och färre svenskar som reser utomlands de kommande åren finns förutsättningar för att bygga Sverige som turistland.

Vi vill föreslå en Svensk satsning på turism, en satsning som består av tre delar, den första delen innebär att man en gång för alla från politiskt håll slår fast att turism- och besöksnäringen är en näring som är värd att satsa på, vi vill se en nationell turismstrategi.

Den andra delen innebär en ökad satsning på att marknadsföra Sverige som turistdestination. Kan Sverige locka fler utländska besökare som spenderar pengar på upplevelser skapas fler arbetstillfällen och ökade momsintäkter. Därför föreslår vi att regeringen gör som Lindströms utredning föreslagit, och satsar pengar på att öka marknadsföringen av Sverige utomlands. Samt bygger upp en organisation för att få stora internationella idrotts- och kulturevenemang till Sverige.

Till sist föreslår vi en översyn av moms- och skattesatser som gäller för turistnäringen för att göra Sverige mer konkurrenskraftigt. Det gäller t ex hotell- och restaurangmomsen, skattesatsen för nöjesattraktioner och vinstmarginalbeskattning för resetjänster.
Med dessa satsningar tror vi att Sverige kan mildra lågkonjunkturen snabbare, samtidigt som man satsar på att bygga upp framtidens arbetstillfällen.
Läs mer om